SALT QUALITATIU EN LA PROPAGACIÓ DE LA INFECCIÓ

L'OMS eleva el nivell de risc i anuncia una pandèmia imminent

La Generalitat confirma que hi ha sis malalts de la nova grip, un dels quals no va viatjar a Mèxic

LOMS eleva el nivell de risc i anuncia una pandèmia imminent_MEDIA_2

LOMS eleva el nivell de risc i anuncia una pandèmia imminent_MEDIA_2

4
Es llegeix en minuts

L'informe diari de la ràpida expansió del virus de l'anomenada grip mexicana per tot el món va portar ahir una important novetat: ja hi ha sis casos confirmats a Catalunya, un dels quals correspon a un home que no va viatjar a Mèxic, fet que el converteix en el primer contagi indirecte del qual s'ha tingut notícia (almenys, de manera oficial) a Europa. Aquest cas és especialment rellevant, ja que va poder resultar determinant en la decisió de l'OMS d'activar ahir a la nit el nivell cinc (en una escala de sis) de l'alerta de risc de pandèmia, una fase que s'aconsegueix quan el virus es transmet de persona a persona de manera notable en almenys dos països. La iniciativa de l'OMS, la directora general de la qual, Margaret Chan, va anunciar que la pandèmia es pot considerar "imminent" i va instar els països a activar els seus propis plans d'actuació, suposarà, entre altres mesures, un control més gran en el moviment dels viatgers.

Hores abans que l'organització comuniqués la seva decisió, la ministra espanyola de Sanitat, Trinidad Jiménez, i la consellera de Salut, Marina Geli, havien confirmat la pre- sència del virus a Catalunya. Geli va explicar que des que l'OMS va activar la fase quatre de l'alerta pan- dèmica, era obligatori revisar totes les persones pròximes als malalts considerats sospitosos, i va ser així com es va descobrir que el nòvio d'una de les pacients que havia viatjat a Mèxic també havia contret el virus A/H1N1. El jove, de Barcelona, no ha estat hospitalitzat.

La consellera va dir que estava convençuda que s'han detectat més contagis indirectes en altres països europeus. "Ignoro per què no se n'ha informat encara", va afegir. Els sis casos de grip mexicana confirmats fins ara a Catalunya --quatre a l'Hospital Clínic de Barcelona, un a l'Hospital Josep Trueta de Girona i un més a l'Hospital de Campde- vànol-- s'afegeixen als quatre registrats a la resta d'Espanya i situen aquest país al capdavant en el nombre d'infeccions a Europa.

ANÀLISIS

En qualsevol cas, cada vegada són més els països que ja han notificat la presència de malalts al seu territori a mesura que es van coneixent els resultats de les proves analítiques practicades als viatgers arribats durant els últims dies de Mèxic amb algun símptoma de grip.

Alemanya va anunciar ahir la detecció dels seus tres primers casos; al Regne Unit, tres noves confirmacions van elevar la xifra fins a cinc; a Àustria també n'hi ha un, a Israel, dos. I al continent americà la cosa es dispara, amb 91 casos confirmats als Estats Units (inclòs el nen mort a Texas), 19 al Canadà i 49 (i set morts) a Mèxic, el país on se sospita que la xifra real d'infectats és bastant més alta (vegeu el mapa de la pàgina 4).

Tant Trinidad Jiménez com Marina Geli van posar èmfasi a aclarir que tots els casos de la nova grip diagnosticats a Espanya són lleus. La consellera va explicar que dels sis malalts confirmats a Catalunya --quatre homes i dues dones, d'entre 21 i 22 anys--, únicament dos es troben hospitalitzats, i perquè tenen problemes per desplaçar-se cada dia del domicili al centre mèdic. Tampoc revesteix gravetat l'estat dels vuit pacients que continuen "en estudi". En el conjunt d'Espanya, els casos en observació ascendeixen a 70. La ministra va recordar que els medicaments antivirals només poden ser subministrats pels centres hospitalaris.

Notícies relacionades

MORTS L'esforç de les responsables de sanitat per no convertir l'alerta mèdica en motiu d'alarma i tranquil.litzar la població no es va veure gaire ben acompanyat per alguns dels experts del Centre de Prevenció i Control de les Malalties de la UE (ECDC), que van advertir que el més previsible és que el desenvolupament de la nova grip a Europa sigui "similar" al que està tenint als Estats Units, cosa que significa un increment del nombre de casos i que "potser es produeixin morts", segons va assenyalar Angus Nicoll, membre de l'organisme. Per situar les coses en el seu terme just, convé recordar que la grip convencional mata cada any 4.000 persones a Espanya.

No obstant, la repercussió mediàtica de la crisi sanitària ha condicionat inevitablement el comportament de la gent. A les farmàcies catalanes s'ha disparat la venda de mascaretes per protegir-se el nas i la boca --una mesura que la consellera Geli considera fútil perquè, va indicar, "si es fes necessari el seu ús ja les facilitaria gratuïtament el sistema sanitari"-- i tres passatgers d'un vol de Madrid a Barcelona es van negar a embarcar al saber que a l'avió hi viatjaven unes persones que acabaven d'arribar de Cancún.