PRIMER ANIVERSARI DE LA LÍNIA

Una nova tarifa d'última hora abaratirà l'AVE BCN-Madrid fins a un 50% per omplir els trens

AVE Barcelona-Madrid.

AVE Barcelona-Madrid.

2
Es llegeix en minuts

Renfe llançarà una nova tarifa d'última hora a l'AVE Madrid-Barcelona amb preus de fins a un 50% de descompte en les 24 hores prèvies a la sortida del tren, en funció de l'ocupació. Els bitllets es podran comprar a partir de l'11 de març, segons la secretària d'Estat d'Infraestructures del Ministeri de Foment, Josefina Cruz, que ha fet un balanç del primer aniversari de la línia.

Des que el 20 de febrer del 2008 va entrar en servei l'AVE Madrid-Barcelona fins avui, ha transportat 2,3 milions de persones, davant les 762.981 del mateix període de l'any anterior --quan l'alta velocitat només arribava a Tarragona--. Incloent totes les relacions (amb origen o final a Lleida, Camp de Tarragona o Saragossa) hi ha hagut 5,8 milions de viatgers, un 81% més que els 3,2 milions de l'any anterior.

L'ocupació mitjana dels trens ha estat del 63%, mentre que en el tram més saturat ha arribat al 89,5%. El director general de serveis AVE-Llarga Distància de Renfe, Abelardo Carrillo, ha explicat que es preveu augmentar entre un 10% i un 15% el nombre de passatgers el 2009, i que serà el 2010 i el 2011 quan l'AVE assolirà un bon "nivell de maduresa".

Descomptes en la quarta part dels bitllets

Entre les accions comercials per captar usuaris, s'ampliaran el nombre de bitllets a preus web i Estrella en els dies previs al viatge, que fins ara només es podien obtenir amb 15 i 7 dies d'antelació. Des del 23 de febrer no hi haurà un termini fix. El 12,48% dels usuaris han comprat bitllets amb tarifa general (110,3 euros) i el 45,73% ha fet recorreguts d'anada i tornada (176,5 euros).

Cruz ha declarat que la quarta part dels bitllets tenen descompte, com la Targeta Daurada, Carnet Jove, Estrella i web, Aquesta última tarifa és la més barata, amb 44,1 euros. Cruz ha dit que els preus són similars a la resta de la línia d'alta velocitat i que tenen en compte aspectes com els quilòmetres recorreguts, la velocitat, el cost de la infraestructura i l'energia que consumeix el tren.

El perfil del client AVE Madrid-Barcelona és el d'un home (61,2%), que viatja per feina (61%) i és universitari (71,9%). L'edat mitjana és de 44,4 anys i el 40% dels passatgers viatgen almenys una de cada dues setmanes. En la comparativa entre els que fan la ruta en tren o avió, abans de l'AVE l'avió suposava el 88,2%, i el tren, l'11,8%. Ara s'ha igualat, amb un 51,8 i un 48,2%, respectivament.

Augment de la velocitat

Sobre l'estació de la Sagrera a Barcelona i la remodelació urbanística de la zona, Cruz ha destacat que "s'està treballant" i ha remarcat que Adif té obres adjudicades per valor de 153 milions d'euros, de manera que "està complint el seu compromís de construcció de la infraestructura ferroviària".

Notícies relacionades

Pel que fa a l'augment de velocitat de l'AVE, la secretària d'Estat d'Infraestructures ha evitat pronunciar-se obertament i ha destacat que "no és un repte" i que prioritzaran la seguretat a la línia.

Sobre l'empresa TP Ferro, concessionària de l'AVE en el tram Figueres (Alt Empordà)-Perpinyà (França), i la possible indemnització per part de Foment pels endarreriments en el tram fronterer, ha apostat per crear una taula de treball per arribar a un acord institucional i empresarial i per no avançar dades fins que "totes les parts interessades arribin a un acord".