NOVETAT

Tracy Chevalier torna a l'art en l'última novel.la

El poeta i gravador William Blake protagonitza 'El mestre de la innocència'

’L’ancià dels dies’, de William Blake.

’L’ancià dels dies’, de William Blake. / BASSO CANNARSA / GRAZIA NERI

2
Es llegeix en minuts
BEGOÑA ARCE
LONDRES

Tracy Chevalier, que va construir La noia de la perla a partir de la relació del pintor Johannes Vermeer i la seva jove model, es val en la seva última novel.la de l'inquietant artista anglès William Blake per reflexionar sobre què significa madurar i créixer. El mestre de la innocència (La Magrana / Lumen) té com a protagonistes dos nens, veïns del poeta, gravador, pintor i visionari nascut fa 250 anys. Una vegada més, Chevalier barreja dades reals i detalls trets de la seva imaginació documentada per acostar el lector a un artista incomprès i enigmàtic.

Els dos protagonistes, Jem Kellaway i Maggie Butterfield, tenen a penes 12 anys i vénen de mons molt diferents, però tots dos se senten fascinats i intrigats per Blake. "Aquest és un llibre sobre el pas de la infantesa a l'adolescència. Tant Jem com Maggie van endinsant-se a poc a poc en territori desconegut", explica l'escriptora nord-americana, que resideix des de fa molts anys a la capital britànica.

EL PERSONATGE

El seu interès per Blake arrenca d'una exposició que la Tate va dedicar a l'artista l'any 2000. "Vaig començar a llegir la seva obra, a veure els seus treballs i em vaig adonar que era un incomprès. Jo mateixa no l'entenia i això em va produir una enorme sensació d'ansietat", assenyala Chevalier, que ha dedicat tres anys a preparar i escriure la novel.la.

"Amb el temps em vaig adonar que ell no hi posava gens de la seva part per explicar el que feia. Li era igual que la gent el comprengués o no", afirma. Interessat en la religió, la política i l'art, Blake va ser un pèssim negociant, que va sobreviure a dures penes com a gravador i va morir en la misèria. "Era un solitari, el pitjor relacions públiques, sense cap motivació material. És increïble --afirma l'escriptora--, però de Cançons d'innocència a penes en va vendre 30 exemplars".

Notícies relacionades

Un dels aspectes més atractius d'El mestre de la innocència és el viu retrat dels carrers del popular barri de Lambeth, al Londres del 1792. Una ciutat que es pot olorar i palpar, agitada per les idees de la revolució francesa, amb les quals Blake simpatitzava. Era un món en ebullició en el qual les temoroses autoritats reprimien qualsevol protesta.

Chevalier porta el lector a una altra època i a una altra societat, la clau, segons ella, del boom actual de la novel.la històrica. "Odio els blocs --confessa--. La majoria són avorrits i banals. La gent vol ser transportada a altres mons, fugir de l'avorriment de l'actualitat i la realitat que l'envolta. D'aquí l'èxit, als EUA i a Anglaterra, dels relats històrics i els llibres de viatges". Chevalier reconeix que la majoria dels lectors són dones, cosa que amb aquesta nova obra pot canviar. "Noto, pels correus que rebo, que als homes els interessa molt la figura de Blake. Segurament els atrau la seva voluntat, la determinació, que sempre va fer el que va voler, sense fixar-se en les conveniències o els interessos econòmics".