LLARGMETRATGE
Pocoyó prepara el salt al cine de la mà del 'Pixar espanyol'
El personatge infantil és un èxit a la TV i ha arrasat en vendes aquest Nadal
Els productors han invertit 10 milions d'euros i calculen ingressar-ne 100
El popular personatge infantil Pocoyó està present a la televisió, en DVD, en videojocs, a Youtube, en llibres, en joguines, fins i tot té un canal per al telèfon mòbil i, per si això fos poc, la productora madrilenya Zinkia Entertainment treballa en el guió per a una pel.lícula. "D'aquí a uns anys volem que ens coneguin comel Pixar espanyol", afirma Alberto Gontán, portaveu de l'empresa. Dos anys després de l'estrena de la sèrie animada a la Gran Bretanya --TVE va trigar més d'un any a adonar-se del potencial del personatge i no el va programar fins a finals del 2006--, Pocoyó s'ha convertit en el producte d'animació espanyol més difós i lucratiu de la història.
L'èxit de la sèriePocoyó, que La 2 emet els divendres al matí dins de l'espai deLos Lunnis, se sustenta tant en un profund coneixement de la naturalesa infantil com en un exquisit olfacte per al negoci i una àmplia experiència en els nous formats audiovisuals. A diferència d'altres productes dirigits a una audiència preescolar, comEls Teletubbies, aquesta sèrie atrapa tant nens com adults, fins i tot més aquests últims, que són, de fet, els que aquest Nadal gairebé han esgotat les existències de productes amb la imatge del personatge.
Com a mostra de la dimensió que ha adquirit elfenomen Pocoyói que justifica la seva comparació amb els estudis d'animació Pixar de Walt Disney, s'ha de dir que els seus directors, David Cantolla i Guillermo García, no concedeixen entrevistes fins d'aquí a un parell de mesos, "per generar més expectativa" de cara a una nova operació de llançament, segons fonts de l'empresa. La sèriePocoyóconsisteix en dues temporades, cada una de 52 capítols de 7 minuts de durada. Actualment, TVE i el canal digital Boomerang reposen la primera temporada i els DVD han estat els més venuts del gènere infantil el 2007.
ELS COMPTES
Cada temporada de la sèrie té un cost d'entre cinc i sis milions d'euros, de manera que Zinkia i els seus socis internacionals de Granada Internacional (una de les principals distribuïdores per a televisió) ja hi han invertit entre 10 i 12 milions. La venda de la sèrie a gairebé 100 països suposa només una petita part dels ingressos i es calcula que, amb les llicències per a nous formats (videojocs, mòbil), llibres i joguines, els beneficis arribarien als 100 milions d'euros. No està malament per a un projecte que a Espanya va ser qualificat de "bogeria".
En l'aspecte estètic, Pocoyó és únic. El nen protagonista i els seus companys (una gossa, una elefanta, un ànec i un ocell) estan dissenyats en animació 3D amb efecte de plastilina i tenen una aparença tan tendra que molts adults coincideixen a afirmar que vénen ganes d'abraçar-los. El fons és blanc, una característica per la qual es va apostar des del principi per facilitar la comprensió. L'expressivitat i l'emotivitat estan treballats al màxim nivell que admet una criatura de 4 anys per aconseguir una connexió immediata amb els nens. I únicament apareixen uns quants elements quotidians, molt reconeixibles per a la canalla. Tot, des de la música fins a la veu del narrador (que en anglès és l'actor Stephen Fry), està cuidat al màxim. Cada un dels capítols és tota una obra d'artesania.
Pocoyóés a l'extrem oposat de Shin Chan i aposta per transmetre valors com poden ser l'amistat, el companyerisme i el respecte als altres. No en va en l'equip fundador de Zinkia no són tots tècnics; de fet, fins i tot hi ha un filòsof. La filla gran de Cantolla és en part la responsable del títol de la sèrie, que té l'origen en un ball fonètic infantil. Quan pare i filla resaven junts, ella recitava: "Jesusito de mi vida, tu eres niño pocoyó".
COMPLEXA ADAPTACIÓ
Les característiques tècniques de la sèrie compliquen la seva transformació en llargmetratge, a part del fet que els nens tan petits no acostumen a aguantar una sessió de cine. Però els seus creadors investiguen totes les formes possibles d'adaptar-la al format llarg per a cine o televisió. Al cap i a la fi, Zinkia és una empresa 100% entreteniment amb un objectiu: crear una marca per llançar després tot tipus de productes.
Encara que els directors no donin entrevistes als mitjans, no és difícil seguir la pista a aquest projecte a internet. David Cantolla escriu de manera regular a www.pocoyo. blogs.com.
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Guardiola, a prop de firmar el divorci
- Entrevista amb Anna Bacardit Càncer de mama metastàtic amb menys de 30 anys: «Mai em vaig trobar malament, per això no ho esperava»
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles