Naturpod

El sobre que evita que la fruita es podreixi en pocs dies

  • Naturpod adapta l’estratègia dels grans distribuïdors i en pocs mesos suma 90.000 euros en vendes

El sobre que evita que la fruita es podreixi en pocs dies

Laura Guerrero

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en start-ups, sector emprenedor

ver +

«Tothom té aquest problema, però pocs saben que poden resoldre’l». Des de fa mesos, l’ocupació de Marta Pastor és evitar un inconvenient domèstic estès: la descomposició de la fruita i la verdura pocs dies després d’arribar a casa. Conscient que els grans distribuïdors disposen del seu propi mètode, aquesta directiva financera va decidir abordar el tema replicant la fórmula a petita escala. I ho va aconseguir traslladant el sistema que entrega a un supermercat un kiwi impol·lut després de diverses hores de camió a un sobre de paper.

El que fa aquest sobre, Naturpod, és absorbir l’etilè, un gas que desprenen les fruites i verdures al madurar i que es concentra a tal nivell en ambients tancats que aconsegueix contaminar les peces de l’entorn. És a dir que al madurar, per exemple un préssec, aconsegueix accelerar la descomposició de les peces del seu voltant.

Precisament per això, els grans distribuïdors van inventar fa ja temps un sistema d’absorció d’etilè a fi de poder transportar fruites i verdures en camions i prevenir que arribessin fetes malbé al punt de venda. També per mantenir-les higienitzades a les cambres frigorífiques. «Nosaltres sabíem quina era la tecnologia que s’estava aplicant, així que vam buscar una empresa de disseny industrial que ens ajudés a donar amb un producte així, però amb les mesures òptimes», explica Pastor.

Fins aleshores, la fundadora de la companyia s’havia mogut al sector financer i l’empresa privada i la seva única incursió al sector alimentari havia sigut com a inversora. Un any després d’aquella decisió –el temps que va tardar a trobar un disseny satisfactori– s’ha convertit en empresària i emprenedora.

Naturpod va arribar formalment al mercat la primavera passada, és en unes cent botigues entre l’àrea metropolitana de Barcelona i Girona i s’han venut unes 10.000 unitats. Això es tradueix en una facturació de 90.000 euros aproximadament, tenint en compte que cada unitat ronda els 9 euros.

I ara el principal repte és que l’invent es popularitzi. La companyia ja ha tancat acords per vendre també a les Illes Canàries, però els seus màxims responsables volen que el sistema arribi a molts altres punts d’Espanya. I després, a altres països d’Europa com França i Alemanya. De fet, per complir aquest i altres objectius, l’empresa acaba d’obrir una ronda de finançament que aspira a tancar per mig milió d’euros.

Sobretot perquè, més enllà de tot això, Naturpod treballa per oferir la solució a petits distribuïdors i fruiteries o botigues de verdures minoristes. I perquè el següent pas serà modernitzar tècnicament l’invent per convertir-lo en un dispositiu intel·ligent que mesuri variables com el nivell d’etilè o d’humitat a l’ambient.

Triple vida útil

De moment, el producte com a tal és un paquet de tres sobres que, segons xifra Pastor, aconsegueix allargar la vida útil d’aquests aliments entre dues i tres vegades. «Tot depèn de l’estat de maduració de la fruita i de com ha sigut conservada, però si una maduixa sol tenir una vida útil de tres dies, de mitjana [amb el seu sistema] pot pujar fins als vuit o els deu», apunta.

Es recolza en les mètriques que ha collit durant el temps que ha estat treballant a Naturpod, però ho confirma amb dades de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) o de l’UC Davis, institucions que han presentat estudis que demostren que efectivament els absorbidors d’etilè prolonguen la vida útil de les fruites i les verdures.

En el cas de l’invent en particular, el sobre fa el seu efecte a gairebé qualsevol recipient on es deixi la fruita, però on se n’espremen al màxim les capacitats és al calaix de la nevera. O si no n’hi ha, en un recipient on només hi hagi un tipus de fruita.

Notícies relacionades

«En un espai tancat és molt més útil i l’ideal seria poder separar fruita per fruita, ja que no totes desprenen el mateix etilè», explica l’empresària. En definitiva, «la idea és que el puguis posar en qualsevol lloc, però per optimitzar la seva funcionalitat el millor és la nevera», resumeix.

Per aconseguir la solució, aquesta empresa de Cornellà de Llobregat (Barcelona), ha hagut de treballar perquè l’embalatge del sobre fos prou dur i fràgil alhora perquè, sent fàcilment manipulable, aguantés bé a qualsevol suport. I tot amb un disseny que ho fes atractiu per a la venda, que és l’objectiu que ara els obsessiona. Una vegada assegurin al producte el lloc al mercat, remata Pastor, després «encara es pot anar més lluny».