NOVETATS A RENFE

L'AVE es despentina amb l'EVA, l'alta velocitat juvenil i més barata

El nou 'smart train' costarà fins a un 25% menys i farà el trajecte Atocha-el Prat

El bitllet serà electrònic i servirà per usar el transport públic del lloc de destí

Renfe llançarà el 2019 un nou AVE intel·ligent i barat.

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

S'han acabat els temps del monopoli de les empreses públiques. També en matèria ferroviària, on Renfe segueix comandant el tauler, però no per gaire temps. El 2020 està prevista la liberalització total de l'alta velocitat a Espanya, i per evitar que la competència privada trobi serrells on colar el seu producte, Foment ha anunciat aquest dimarts un nou servei d'AVE. Es dirà EVA, un smart train que neix amb vocació d'arribar a un públic més enllà del recurrent de negocis en els trens bala.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha presentat el projecte a l'estació de Rodalies del Prat de Llobregat. I no per casualitat, sinó perquè aquest baixador serà un dels extrems del servei, que s'espera que estigui operatiu d'aquí un any. Els preus de l'EVA seran entre un 20% i un 25% més barats que els de l'AVE convencional -“més transport, menys preu”, ha resumit- i la configuració dels vagons serà diferent, menys pensada per al viatge de negocis i més per a les sortides col·lectives i familiars, fins i tot amb zones infantils, espais per deixar els esquís i racons per a les mascotes. “No podem autocomplaure'ns amb els bons resultats obtinguts els últims anys. Ens hem d'avançar als altres i ser capaços d'emprendre nous camins. Si ens quedem immòbils acabarem perdent el lideratge”, ha sostingut el ministre, rebut a Catalunya pel delegat del Govern, Enric Millo.

El ministre de Foment, en la presentació del nou servei EVA / JOAN PUIG

L'EVA començarà fent el trajecte Atocha-el Prat (cinc viatges per sentit) amb tres trens que s'hauran d'adaptar a la nova configuració. Els vagons disposaran de wifi i està previst crear una aplicació web que, a través de la realitat augmentada, permeti al viatger conèixer els llocs per on va passant. També esperen seduir el turista. Hi haurà fileres de sis seients (3+3) perquè, per exemple, “les famílies nombroses hi puguin cabre totes en un mateix espai”. D'aquesta manera, els trens passaran de les 316 places de l'AVE a les 328 o 343 (segons la configuració) de l'EVA.  

Només electrònicament

Una altra de les novetats és la integració tarifària. El bitllet, per cert, només s'obtindrà electrònicament, i s'estudia implantar el reconeixement biomètric. Malgrat que no ha detallat de quina manera es pactarà amb les regions escollides, De la Serna ha avançat que l'usuari de l'EVA, de la mateixa manera que el de l'AVE, podrà utilitzar el seu bitllet per a les Rodalies de tot l'Estat, podrà pujar a la xarxa de transport públic urbà sense necessitat de comprar un altre tiquet. És a dir, podrà baixar al Prat i agafar la línia 9 del suburbà sense pagar ni un euro més. Aquest “únic bitllet des del lloc de sortida fins a la porta de destí” s'espera que sigui suficient reclam perquè “els joves que busquen sempre les tarifes més barates” s'animin a apostar pel ferrocarril per visitar Madrid. Per a aquestes noves generacions també està pensat l'“espai físic diferent i amb optimització de les funcionalitats de les noves tecnologies”.

Notícies relacionades

L'elecció del Prat ha arribat després d'un estudi de la mobilitat a l'àrea metropolitana. Encara que a ningú se li escapa que Sants és més una estació en retirada (la Sagrera hauria de substituir-la) que una gran terminal central. El cas és que Foment aspira que aquest baixador de Rodalies del Baix Llobregat es converteixi en un exemple d'intermodalitat. Per a això té prevista una inversió de dos milions d'euros, que hauria d'ajudar a modernitzar l'espai i fer-lo apte per als nous usos i reptes de l'EVA. “Algú podria pensar que Sants està més a prop de tothom, però no és així”, ha relatat De la Serna, convençut que l'oferta de connexió amb Barcelona en tren, metro, taxi i bus garanteix l'èxit de l'operació.

Pere Macias, president del Cercle d’Infraestructures, ha presenciat l'acte amb la seva bufanda groga i ha lloat el projecte. Per tres raons: “Primer, perquè poses en valor la infraestructura, més trens sempre és una bona notícia. Segon, perquè Renfe, de manera intel·ligent, s'avança a la liberalització del sector oferint un servei alternatiu a l'AVE i tancant la porta a la competència. I tercer, perquè té molt sentit des del punt de vista territorial que el Prat jugui aquest rol”. Si res es torça, l'EVA -“nom de dona”, ha subratllat el ministre- estarà a punt el primer trimestre del 2019. Foment espera que a mitjà termini pugui transportar un milions de persones a l'any.