En col·laboració amb

APODERAR LA CIUTADANIA

L'energia, dret fonamental

Els punts d'assessorament energètic municipals ofereixen una atenció personalitzada

zentauroepp37141924 barcelona  2 2 2017  distritos  punt d assessorament energet170206175757

zentauroepp37141924 barcelona 2 2 2017 distritos punt d assessorament energet170206175757 / CESAR CID

3
Es llegeix en minuts
L. Benavides

L'accés a l'energia està directament relacionat amb el benestar de les persones, perquè permet gestos tan quotidians i bàsics com encendre el foc per cuinar, fer una rentadora, dutxar-se o escalfar-se amb una estufa. Després de l'esclat de la crisi, amb els preus dels subministraments a l'alça i les rendes a la baixa, el nombre de llars amb problemes per pagar els rebuts de la llum, l'aigua i el gas ha augmentat exponencialment. Es tracta de famílies en situació de clara vulnerabilitat, però també de llars amb una o dues persones amb feina obligades a retallar en altres necessitats bàsiques com l'alimentació o la salut per poder fer front a les factures.

Per donar resposta a la pobresa energètica, en qualsevol de les seves formes i estats, l'ajuntament ha obert 10 Punts d'Assessorament Energètics. En aquestes oficines, a peu de carrer, qualsevol ciutadà es pot dirigir per informar-se dels seus drets energètics i rebre assessorament per reduir els sobrecostos en la factura de la llum, aigua i gas.

INFORMACIÓ

Durant la prova pilot portada a terme a cinc barris de Barcelona i que va durar cinc mesos es va poder intervenir sobre 3.100 llars, de les quals el 60% patien una pobresa energètica moderada o severa. És a dir, no podien mantenir la temperatura adequada a l'interior de la seva vivenda, tenien goteres o humitats, i s'havien endarrerit en el pagament de les seves factures. Es va constatar que només el 43% de les llars afectades pagaven el preu per a petits consumidors (per a potències no superiors a 10 kW) i que només el 33% coneixia l'existència del Bo Social. En aquest sentit, l'ajuntament va constatar que la població necessitava més informació per apoderar-se. «La meva funció en aquest punt d'assessorament és bàsicament informar. Molta gent s'acosta per preguntar els passos a seguir per pagar el mínim o accedir als bons socials, i segur que vindrà més gent tan aviat com se sàpiga l'existència d'a-quests punts», explica David Torres, informador del punt de Sant Martí, situat a la rambla del Poblenou.

PERFILS

El perfil dels sol·licitants d'informació és bastant heterogeni. «Ve gent per informar-se sobre els seus drets i perquè els expliquem les seves factures, amb un perfil més aviat jove; però també gent amb una situació més delicada: gent gran amb prestacions mínimes i famílies monoparentals amb problemes econòmics», explica Torres, que deriva els casos més severs als assessors i interventors així que la llar corre perill d'interrupció del subministrament. «Quan arriben amb diverses factures impagades, actuem amb urgència. Ens coordinem amb Serveis Socials i contactem amb les companyies», afegeix l'informador de Sant Martí.

Els informadors resolen dubtes, però també treballen hàbits amb els usuaris. «Els expliquem el que poden estalviar col·locant bombetes de tipus led, quant de temps poden obrir les finestres per airejar les habitacions sense refredar gaire el domicili (amb 10 minuts n'hi ha prou) i quina potència necessiten, per no pagar de més a la companyia», afirma Torres, que passa nota als seus companys quan és necessari intervenir. «Ens trobem amb molts casos, sobretot persones grans, que han deixat entrar comercials a casa, han firmat contractes d'electricitat amb altres companyies i els estan cobrant la màxima potència quan potser viuen soles i gairebé no consumeixen», lamenta Torres.

En les visites dels interventors es poden aplicar petites mesures d'estalvi, com ara bombetes led, difusors d'aigua i pantalles per millorar l'eficiència dels radiadors.

SERVEI PÚBLIC

Per a l'ajuntament, l'objectiu fonamental d'aquests punts d'assessorament és detectar situacions de pobresa energètica. «És necessari un servei públic que defensi i tuteli els drets dels ciutadans per combatre els abusos d'algunes companyies subministradores», subratlla la tinenta d'alcalde Laia Ortiz.

Notícies relacionades

La principal arma de l'ajuntament és la llei 24/2015, que garanteix els subministraments bàsics a totes les llars vulnerables. «La gent ha de conèixer els seus drets energètics i aquesta llei ha permès a l'administració sancionar les companyies que tallen el subministrament a les llars vulnerables, però no n'hi ha prou», explica Ortiz. «No pot ser que la factura energètica augmenti de manera desorbitada mentre les rendes de les famílies segueixen baixant. Aquesta radiografia ha de canviar, i falta un canvi de model, canvis a nivell estatal», afegeix. 

Horaris i ubicació

SANTS-MONTJUÏC Oficina de l’Habitatge de Sants Antoni de Capmany, 23

Pàgines d'informació de la ciutat fetes amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona.