Duplica la mitjana metropolitana

Per què Viladecans és la gran urbs metropolitana amb pitjor ràtio d’oficines bancàries per habitant

  • El municipi del Baix Llobregat disposa d’una sucursal per cada 6.000 persones, relació que gairebé duplica la mitjana metropolitana: una per cada 3.400

  • Des del 2015, a la ciutat han tancat una vintena d’oficines, una conjuntura que ha revoltat tant l’ajuntament com els veïns

Per què Viladecans és la gran urbs metropolitana amb pitjor ràtio d’oficines bancàries per habitant

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Elena Martínez
Elena Martínez

Periodista

ver +
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Viladecans (Baix Llobregat) és la gran urbs de l’àrea metropolitana de Barcelona de més de 50.000 habitants (uns 66.700, concretament) que en l’actualitat registra una ràtio més alta entre les oficines bancàries registrades al municipi i la quantitat de població a la qual potencialment ofereixen servei.

Segons dades del Banc d’Espanya, del 2015 al 2021 la ciutat ha passat de tenir registrades 29 sucursals bancàries a comptar en l’actualitat amb només 11, la qual cosa suposa una caiguda del 62%, la més agreujada de les ciutats metropolitanes de més de 50.000 habitants.

Les dades a més mostren que, en relació amb la població del municipi, cada una d’aquestes oficines atén potencialment unes 6.000 persones, una ràtio que pràcticament duplica la mitjana metropolitana (una oficina cada 3.400 persones) i que permet conloure que, si el 2015 Viladecans tenia una oficina per cada 2.300 habitants, avui cada sucursal té assignada pràcticament el triple de població.

Des del Fòrum de Síndics de Greuges Locals de Catalunya, que ha remarcat les dificultats que presenta per a la ciutadania el tancament d’oficines bancàries en el seu informe ‘Digitalització i Drets de la Ciutadania’, confirmen que el Síndic de Greuges de Viladecans ha sigut el defensor local de l’àmbit del Fòrum que més ha recalcat el fenomen últimament.

«La reducció d’oficines ens preocupa»

Consultades per la progressiva caiguda de sucursals bancàries al municipi, fonts de l’Ajuntament de Viladecans reconeixen estar revoltades: «La tendència ens preocupa, ja que està provocant molèsties a les persones i la vida de la ciutat», apunten, emfatitzant les dificultats de mobilitat que té la gent gran per desplaçar-se «a la recerca de les oficines que ja no són al seu barri».

Des del consistori, també inquiet pel destí de les velles oficines, «amb unes dimensions que dificulten altres usos i es mantenen tancades corrent el risc de ser ocupades il·legalment», asseguren haver-se adreçat a «diversos responsables de les entitats bancàries» per expressar «malestar». En aquest sentit, el ple municipal de Viladecans va expressar el desembre del 2021 el seu suport unànime al Consell Consultiu de Gent Gran del Baix Llobregat, per tal que «les entitats atenguin presencialment la ciutadania i l’ajudi en els processos digitals».

Notícies relacionades

El sector bancari, per la seva banda, esgrimeix el compromís de millorar el servei a la gent gran a les oficines. «El compromís dels bancs és ampliar els horaris d’atenció presencial i reforçar l’atenció personalitzada a la gent gran i amb discapacitat», asseguren fonts de l’Associació Espanyola de la Banca (AEB), la patronal bancària que agrupa els bancs amb més implantació territorial a l’Estat: Caixabank, el Santander, el Sabadell i el BBVA.

La caiguda d’oficines al Baix Llobregat

Llegeix totes les notícies de Viladecans a EL PERIÓDICO Viladecans

Temes:

Viladecans