PROJECTE EUROPEU

Viladecans exporta a Europa el seu model d'innovació educativa

El municipi ha acollit aquests dies una trobada entre les sis ciutats que formen el programa educatiu On Board, liderat per Viladecans

L'objectiu és que totes adaptin les bones pràctiques de la Xarxa d'Innovació Educativa de Viladecans al seu context local en els pròxims dos anys

foto 3454346

foto 3454346

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Representants municipals de les sis ciutats europees que formen el projecte ON Board d’innovació educativa s’han reunit durant dos dies a l’escola Miquel Martí i Pol de Viladecans per conèixer de primera mà la Xarxa d’Innovació Educativa del municipi, una iniciativa catalogada com a exemple de bones pràctiques pel programa URBACT i que hauran d’implementar ara la resta de ciutats. 

Aquest espai ciutadà –abreujat XIE per les seves sigles en català– va ser creat el 2013 i integra docents, famílies, administració pública, empreses i entitats locals sota un mateix paraigua amb l’objectiu de fomentar la interacció i el treball conjunt entre ells per impulsar nous projectes en els centres educatius de la ciutat.

Una iniciativa que ha sigut reconeguda a nivell europeu i que ha col·locat Viladecans al capdavant delprojecte ON Board, una de les 23 Xarxes de Transferència aprovades per la iniciativa europea Urbact, dedicada a transmetre aquestes bones pràctiques entre les ciutats participants i a documentar tot el seu procés d’adaptació.

Així, i com a líder del projecte, el municipi ha sigut l’amfitrió de la primera trobada del projecte, que ha reunit durant dos dies membres, representants polítics i tècnics de Viladecans i de la resta de ciutats participants: Nantes (França), Tallinn (Estònia), Albergaria-a-velha (Portugal), Halmstad (Suècia) i Poznan (Polònia).

Viladecans, epicentre del projecte

Una trobada que ha servit per establir un acord comú entre tots els representants polítics municipals presents, que s’ha materialitzat en la firma d’un document on manifesten la seva aposta per l’educació i la innovació educativa i en el qual es concreta el rol que els governs locals han d’assumir per transferir la XIE.

Al llarg del projecte, que durarà dos anys,les cinc ciutats hauran de dissenyar i implementar un pla per transferir aquesta xarxa als seus territorisamb l’ajuda d’un grup d’agents locals, integrat per docents, famílies, empreses i altres actors, que participaran en el procés d’adaptació d’aquest model a cada context local.  

En el cas de Viladecans, la ciutat presa a tall d’exemple, el projecte li ha de servir per, a partir del coneixement d’altres experiències europees i l’ajuda del seu grup de recolzament local, definir un pla per millorar en els pròxims anys aquest model d’innovació educativa.

Millores visibles en una dècada

L’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, ha explicat aquest dimecres durant la firma del document que aquesta XIE ha sigut una de les eines principals que han permès a Viladecans millorar el seu sistema educatiu en els últims 10 anys, en els quals els resultats dels alumnes han passat d’estar molt per sota de la mitjana catalana a superar-la amb escreix.

"Que la UE ens hagi escollit per exportar el nostre model és un reconeixement a la feina feta durant tots aquests anys", ha reconegut el primer edil, que ha destacat, a més, l’objectiu de Viladecans de convertir-se "en un gran espai educatiu" on tot sumi per aconseguir l’excel·lència. 

Per a això, un dels pròxims objectius del consistori és impulsar una iniciativa que converteixi els parcs de la ciutat en museus a l’aire lliure, i ha posat com a exemple la instal·lació ubicada al carrer del Sol, amb elements dedicats que els nens entenguin el sistema solar.

Objectiu: aconseguir l’èxit educatiu

Per la seva banda, Gisela Navarro, regidora d’Innovació, Ocupació i Serveis Generals, ha destacat que l’essència d’aquesta xarxa passa per implicar tots els agents del municipi amb un únic objectiu: aconseguir l’èxit educatiu. Per a això, un dels actors imprescindibles són les famílies, un pilar fonamental perquè el nen apliqui en el seu dia a dia tots els coneixements adquirits a l’escola.

També les empreses tenen una implicació important en aquesta XIE. De fet, el projecte ha aconseguit que unes 40 companyies siguin cotutors d’alumnes dels instituts de la ciutat, de manera que si un alumne realitza, per exemple, un treball sobre salut, tingui com a tutors metges de l’Hospital de Viladecans, o si és sobre tecnologia, compti amb l’ajuda d’alguna empresa del parc tecnològic.

En relació amb els projectes, la regidora assegura que n’hi ha molts, però que un dels més destacats és el que ha permès integrar les TIC a les aules, el qual ha dotat de tauletes i bones connexions a Internet els centres educatius del municipi, que han tingut, a més, a la seva mà experts que han anat solucionant els problemes que han sorgit.

Notícies relacionades

D’altres, al contrari, s’han centrat en el camp de les emocions, en el qual s’han format educadors i familiars per poder abordar els problemes dels nens i joves des d’una perspectiva diferent, ja que, segons Navarro, "si un nen té un problema emocional, és molt difícil que aconsegueixi l’èxit acadèmic".

Més notícies de Viladecans en les edicions locals d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA