La seguretat viària

El final del confinament torna a disparar els accidents a les carreteres

Malgrat la davallada de morts des de començament d'any, són molts si es tenen en compte els tres mesos d'aturada

A Catalunya 6 dels 12 motoristes morts aquest 2020 van patir el seu accident el juliol passat

zentauroepp52917949 200325111100

zentauroepp52917949 200325111100

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Tot i que el nombre de víctimes mortals a les carreteres espanyoles de gener a juliol d’aquest any ha disminuït un 26% (450 morts davant els 608 del mateix període de l’any passat), aquesta xifra positiva amaga una variable preocupant: la dràstica reducció de la mobilitat durant els gairebé tres mesos de confinament no han influït en la mateixa proporció en la disminució de les morts.

¿Què ha ocorregut? «D’una banda hem vist que a tots els països europeus on s’ha produït una disminució de la mobilitat pels confinaments, com Espanya, Itàlia, França i Portugal, hi ha una clara relació amb la baixada de la mortalitat», explica Álvaro Gómez, director de l’Observatori Nacional de Seguretat Viària de la Direcció General de Trànsit (DGT).

No obstant, ha sigut des de l’inici de la nova normalitat quan han tornat a pujar els accidents. «Ens preocupa que al juliol hem tingut almenys dos caps de setmana amb una mobilitat baixa i una sinistralitat alta», afegeix Gómez. I entre les víctimes destaquen els motoristes. I també els vianants. Al costat dels ciclistes, els col·lectius més vulnerables sobre l’asfalt. 

A Catalunya, sis dels 12 motoristes morts des de començament d’any van tenir l’accident durant el mes de juliol. «Des del final del confinament hem detectat un augment de sortides de motoristes en grup a les carreteres igual que de ciclistes. Sembla com si després del que hem passat decideixin que ara toca passar-ho bé», explica Juli Gendrau, director del Servei Català de Trànsit, especialment preocupat per les víctimes vulnerables de les carreteres.

Aplicacions perilloses

Els ciclistes són segurament els més exposats. Només a Catalunya aquest any ja n’han mort tres, segons l’últim balanç del SCT. «Ara estem analitzant l’efecte de l’ús d’aplicacions en les quals els ciclistes comparteixen els seus recorreguts i la seva velocitat per intentar batre els rècords en una pràctica competitiva i perillosa», revela Gendrau.

També el confinament ha provocat un ‘boom’ de la bicicleta i de la moto com alternatives al transport públic, més exposat al Covid-19. «A més, d’una banda circulen més bicicletes antigues, perquè tot just hi ha estoc de les noves, i per un altre en surten molts de més ciclistes sense experiència a la carretera», apunta el responsable del SCT.

L’augment de motoristes també ha sigut constatat per la DGT. «Des del final de l’estat d’alarma en tenim més a les carreteres convencionals», confirma Gómez, el departament del qual ha detectat així mateix un augment de les multes per excés de velocitat. «La presència de vehicles més gran a la calçada limita la velocitat de tots. Quan hi ha menys trànsit la velocitat mitjana augmenta i pugen aquestes infraccions», aclareix.

Notícies relacionades

Mentre els experts de la DGT i del SCT intenten analitzar el comportament del trànsit «a un estiu atípic, sense festes majors i amb molts menys turistes a les autopistes», recorda Gómez, ja estan aflorant algunes possibles causes de la sinistralitat proporcionalment més gran. 

«El confinament ha sigut dur per a tothom, sobretot en l’apartat psicològic, i ara hem de reflexionar abans de pujar al vehicle. Hem perdut l’hàbit de conduir en el físic i en el mental. Ara toca reprogramar-nos», conclou l’alt càrrec de la DGT.