carreteres secundàries

11 morts el 2018 al caure amb el cotxe a canals de Lleida i Tarragona

L'accident mortal de la professora de les Borges Blanques té nombrosos precedents

Tancar les vies aquàtiques quan discorren pel costat de la carretera evitaria tragèdies

zentauroepp46827413 vehiculo canal seros190204120845

zentauroepp46827413 vehiculo canal seros190204120845

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

L’accident mortal de la professora de les Borges Blanques Núria Borràs al caure amb el seu cotxe alcanal de Seròs el cap de setmana passat posa de manifest el perill que suposa per als conductors l’existència d’aquestes vies aquàtiques que discorren pel costat de les carreteres, sobretot a les comarques de Lleida i Tarragona. Només a les Terres de l’Ebre l’any passat van morir sis persones en cinc caigudes de cotxes a canals de reg. A Lleida, es van registrar almenys dos sinistres d’aquest tipus amb un total de cinc víctimes mortals. Però en podrien ser més, ja que l’estadística oficial recull aquests sinistres com a sortides de via i no com a precipitacions a un canal o a una sèquia. 

"No hi ha una casuística comuna que expliqui aquests accidents, ni tan sols podem dir que sigui un balanç preocupant perquè vagi en augment. De fet, en el 2017 no hi va haver ni un sol accident mortal a les Terres de l’Ebre per caiguda a canals o sèquies, mentre que l’any passat hi van haver ser cinc sinistres amb sis morts", explica Sergi Saladiè, subinspector de la unitat de Trànsit dels Mossos d’Esquadra a les Terres de l’Ebre.

A les comarques de Lleida, o de Ponent, es van registrar almenys dos accidents mortals d’aquest tipus l’any passat. El 31 d’agost dos joves de 21 i 22 anys van morir al caure de matinada al canal d’Urgell, a Bell-lloc (Pla d’Urgell). Un veí va veure el cotxe a l’aigua i va avisar els Mossos. Poc abans, al juliol, tres persones d’uns 50 anys van ser trobats morts dins d’un turisme que havia caigut al canal de Pinyana, al terme municipal de Lleida. Com en el cas de la professora, si l’accident es produeix de nit i en vies secundàries, i per tant menys transitades, és probable que no hi hagi testimonis i ningú avisi a temps el 112.

¿Per què cauen els cotxes a l’aigua?

¿Però per què cauen els cotxes als canals? "Normalment, els canals discorren pel costat de les carreteres secundàries i no estan tancats. N’hi ha prou amb una distracció, una maniobra en marxa enrere o un error al traçar un revolt per sortir de la via i caure", afegeix Saladiè, que precisa que, lluny del que pugui semblar, els accidentats no són de gent forana que desconeix el perill del canal, sinó veïns que passen sovint per les carreteres de la zona. "Passa el mateix que amb els accidents en carreteres secundàries. Solen ser veïns que les coneixen i per això es confien", afegeix aquest expert en trànsit.

L’atenció a la conducció no és l’única manera de prevenir aquests sinistres. La col·locació de tanques en tota la longitud dels canals, sobretot en els trams que discorren enganxats a una carretera, també seria fonamental. Tot i que aquesta mesura pugui semblar costosa, no seria diferent de la tanca d’autopistes o vies de tren, i la podria assumir l’explotador de la infraestructura,  ja sigui una comunitat de regants o una empresa hidroelèctrica. 

Tanques preventives

De fet, arran de la mort de la professora de les Borges Blanques, diversos alcaldes de municipis de les comarques de Lleida demanen que els titulars d’aquests canals els tanquin. I en concret alguns assenyalen Endesa, propietària dels canals hidroelèctrics de Balaguer i Seròs.

L’alcalde de Montoliu de Lleida, Daniel Farré, ha declarat al diari Segre: “Després de molts esforços i reivindicacions Endesa va tancar l’any passat un petit tram proper a la nostra localitat, però haurien de fer el mateix en tot el canal per evitar moltes tragèdies d’aquest tipus”. Fonts d’Endesa han indicat que no hi ha cap previsió d’instal·lar tanques i han negat que hagin rebut cap petició dels alcaldes.

Un martellet per salvar-se

Quan un cotxe cau a un canal és difícil que els conductors puguin reaccionar adequadament. "L’impacte d’un accident imprevist els impedeix actuar, sobretot si, com passa moltes vegades, el vehicle queda de cap per avall, perquè els seus ocupants queden desorientats", explica el subinspector Saladiè. La teoria apresa a les pel·lícules de deixar omplir el cotxe d’aigua per poder obrir la porta a l’igualar-se la pressió interior i exterior pot ser missió impossible en un canal estret en el qual potser no queda espai físic per obrir una porta i sortir.

Notícies relacionades

I l’alternativa, trencar un vidre, tampoc és fàcil. Tots els cotxes de la unitat de trànsit dels Mossos d’Esquadra porten un petit martell, com el de les finestres d’emergència dels autobusos, per trencar el parabrisa. "Es ven en ferreteries i botigues d’accessoris de cotxes i fins i tot incorporen una fulla a l’altre extrem per tallar el cinturó de seguretat", explica Saladiè.