NOVA NORMA

Trànsit prohibirà per decret que els patinets elèctrics vagin per la vorera i els farà controls d'alcoholèmia

La DGT ultima una norma que, a més, establirà una velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora per a aquests vehicles

patinetes-acera / periodico

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Direcció General de Trànsit treballa en un reial decret per impedir que els patinets elèctrics circulin per la vorera i per establir una velocitat màxima per a aquests vehicles de 25 quilòmetres per hora. L’anunci de la DGT es produeix després que aquest dimecres transcendís la mort d’una dona de 92 anys després de ser atropellada per un patinet elèctric a Esplugues de Llobregat.

Com ja va avançar EL PERIÓDICO, Trànsit treballa en una normativa bàsica estatal que posteriorment podran ampliar els ajuntaments. La idea de la DGT és que els usuaris d’aquests patinets no necessitin un permís de conducció, ja que estan catalogats com a vehicle de mobilitat personal amb propulsió elèctrica, però sí que s’hagin de sotmetre a controls d’alcoholèmia i drogues, com els conductors d’automòbils.

La prohibició que els patinets elèctrics i vehicles similars circulin per les voreres està molt en sintonia amb la normativa que ja regeix a la ciutat de Barcelona. D’acord amb el reglament de la capital catalana, aquests cicles han de circular pelscarrils bici i només les joguines infantils com les denominades 'hoverboard' poden anar per les voreres.

En aquest sentit, aquestes indicacions també van molt d’acord amb les diferents categories que preveu establir la DGT i que en alguns casos obligaran a matricular certs patinets elèctrics de més pes i dimensions.

La DGT ja va emetre una instrucció sobre "vehicles de mobilitat personal" (VMP) el 2016 en què destacava que no podien ser assimilats als vianants ni ser considerats vehicles a motor.

Partint d’aquesta base, s’assenyalava que els VMP poden ubicar-se físicament "a la calçada, sempre que es tracti de vies expressament autoritzades per l’autoritat local", però deixava en mans dels ajuntaments autoritzar la seva circulació per voreres, zones per als vianants, parcs o habilitar carrils especials amb les prohibicions que consideressin necessàries.

Al no ser vehicles a motor, afegia, no requereixen autorització administrativa per circular –"fins que no es reguli definitivament, no es pot exigir a l’usuari la titularitat de permís o llicència de conducció"– i tampoc una assegurança obligatòria.

Reacció de l’Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona ha urgit la DGT a aprovar una norma estatal sobre aquests vehicles abans de final d’any. "Barcelona ja té una normativa [des del juliol del 2017] que prohibeix la circulació de vehicles de mobilitat personal per la calçada a més de 25 quilòmetres per hora, a menors de 16 anys o sense casc, però fa falta un paraigua estatal", ha assenyalat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal.

Notícies relacionades

"No són joguines", ha remarcat Vidal, abans d’anunciar que durant aquesta campanya de Nadal la Guàrdia Urbana informarà d’aquesta normativa municipal, en especial de les limitacions de velocitat que estableix, els comerços que venen aquests vehicles.

Així mateix, la regidora ha explicat que la Guàrdia Urbana ha posat, des del gener fins a l’octubre, prop de 1.500 multes a vehicles de mobilitat personal d’ús privat i 1.300 als d’ús comercial, la majoria perquè els seus usuaris circulaven per la vorera, no portaven casc i feien maniobres arriscades.