La contaminació per amiant

Es busquen 3.500 operaris de Metro de Madrid per descartar que estiguin enverinats

Dos sindicats intenten elaborar un cens de mecànics i maquinistes que, des del 1974, han pogut estar en contacte amb peces tòxiques

Convoquen aturades parcials al suburbà madrileny en protesta per l'escassetat d'estudis mèdics a una plantilla en risc

metro-madrid-obras-lnea-1

metro-madrid-obras-lnea-1

3
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Delegats de les centrals Comissions Obreres i Sindicat Col·lectiu de Maquinistes del Metro de Madrid (SCMM) estan elaborant un cens de treballadors en actiu i jubilats que hagin pogut estar en contacte amb peces dels trens amb amiant en la seva composició. L’objectiu és incloure i mesurar tota la població de risc i posar-la en coneixement de la Inspecció de Treball, que va multar el febrer passat el Metro madrileny amb 190.000 euros per l’exposició de treballadors del suburbà al mineral tòxic.

La recerca se centra en les diverses categories de maquinistes i mecànics de manteniment, i es realitza a poc a poc, per la falta d’un cens de treballadors en risc que proporcioni la societat pública, malgrat reiterades peticions del comitè d’empresa. Com que no n’hi ha una llista, s’estan analitzant els censos d’eleccions sindicals anteriors.

L’intent de localitzar i ordenar en una llista els actius i jubilats es realitza enmig d’una forta tensió i inquietud a la plantilla per la insalubritat dels seus llocs de treball. No només l’amiant preocupa els treballadors. 

Alfonso Blanco, mecànic i delegat de CCOO, explica que “caldrà mirar la plantilla i remuntar-se fins al 1974”. Juan Antonio Ruiz, portaveu del SCMM, calcula que el col·lectiu està format per 3.500 treballadors. “D’aquests, 1.500 serien maquinistes i la resta tècnics de trens, escales mecàniques i altres elements”, explica. 

El 24 de maig passatl’amiant del metro madrileny va provocar la primera víctima mortal registrada. Les famílies de dos treballadors més, ja jubilats, que van morir de càncer pulmó com el primer, estudien reclamar també el reconeixement de la causa de les seves morts. Atesa l’amplitud de la població de risc que està sent buscada, Juan Antonio Ortiz es mostra convençut que “apareixeran nous casos d’afectats per l’amiant entre la plantilla”. 

Vaga

A les cinc del matí d’aquest divendres han començat tres jornades d’aturades parcials al suburbà madrileny, convocades per CCOO i SCMM. Les vagues s’estenen durant aquesta jornada en trams de tres hores, des de les sis, per als treballadors del torn de matí, i que també afectaran els del torn de tarda quan siguin les 14:00 hores. Els del torn de nit pararan en el tram final de la seva jornada, entre les cinc i les vuit del matí. Aquesta cadència es repetirà també els propers dies 4, 8 i 15 de juny.

La principal petició dels vaguistes en aquesta aturada, que no secunden UGT ni altres sindicats menors, és que l’empresa posi a disposició de tota la plantilla –6.769 treballadors– un estudi mèdic complet i voluntari per descartar l’asbestosi. Fins al moment, el departament de salut de Metro de Madrid ha realitzat 320 estudis mèdics. El mal per inhalació d’amiant es manifesta en forma de malaltia respiratòria obstructiva crònica o, en la majoria dels casos, com a càncer de pulmó amb un tumor característic: el mesotelioma, que ataca la pleura. 

Aquest dijous hi va haver un últim intent de negociació entre l’empresa i els sindicats convocants, però es va trencar, segons fonts de CCOO, per la negativa de l’empresa "a negociar sota pressió”. A la tarda, els vaguistes van emetre un comunicat dirigit als usuaris que relata: “Des de l’any 2003, la direcció de Metro de Madrid sabia que hi havia un problema amb l’amiant. L’any 2006 es va publicar un nou decret pel qual Metro estava obligat a retirar tot l’amiant de trens, escales mecàniques, estacions, túnels i edificis industrials”, però “la direcció de Metro de Madrid va optar per no fer pràcticament res”.

“Tenim diversos companys greument malalts, i el dubte de no saber quants més podem estar com ells”, diuen els vaguistes.

Els convocants de la vaga lamenten la primera mort i diuen que tenen, “a més, diversos companys greument malalts per la mateixa causa, i el dubte de no saber quants més podem estar-ne”. 

Ja són quatre els casos de treballadors als que s’han detectat malalties derivades de l’amiant. Un d’ells, Antonio Morán Canseco, ja ha mort. Dels altres tres, un té càncer i dos més diversos estadis de malaltia obstructiva. A Catalunya ha sigut detectat un altre operari afectat, que va treballar per a una contractista en el desmuntatge de vagons.

Notícies relacionades

A més de la Inspecció de Treball, investiga el cas la Fiscalia de Madrid, per la possible existència d’un delicte contra la salut dels treballadors. Agents del Cos Nacional de Policia en funcions de policia judicial van prendre declaració a treballadors i directius de Metro de Madrid durant el mes de març passat.

Fins al moment s’ha detectat amiant en cofres disruptors –de control d’espurnes elèctriques– de 90 vagons pertanyents a 33 trens de les sèries 2.000 i 5.000. Alguns d’ells fa 30 anys que estan en funcionament.