Alemanya cobrarà peatges via satèl·lit a totes les carreteres

El sistema funcionarà per GPS i permetrà detectar els quilòmetres recorreguts i calcular l'import

zentauroepp37532121 berlin  germany  capital city architecture aerial view with 170304105955

zentauroepp37532121 berlin germany capital city architecture aerial view with 170304105955 / Marek SLUSARCZYK

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Alemanya cobrarà un peatge o impost a tots els vehicles que circulin per les seves carreteres i ho farà amb un innovador sistema de GPS controlat a través de satèl·lits que detectarà els quilòmetres recorreguts i a partir d'aquí calcularà l'import. Un ‘gran germà’ aplicat al cobrament per circular. Aquest pioner desenvolupament tecnològic obre la porta a altres utilitzacions per a la vigilància del trànsit.

La seva implantació està sent molt controvertida, tant a Alemanya com en les institucions europees, donat que els vehicles estrangers pagaran la mateixa tarifa però els alemanys comptaran amb un avantatge addicional. L'aprovació de la mesura el març del 2015 va anar de la mà d'una rebaixa de l'impost de circulació, de manera que l'aplicació d'aquesta nova eurovinyeta serà més costosa per als estrangers.

La mesura va ser una de les principals promeses de campanya electoral de la CSU, el braç conservador bavarès de la Unió Cristianodemòcrata (CDU) que lidera Angela Merkel, i permetrà recaptar a Alemanya un total de fins a 524 milions d'euros anuals que es dedicaran íntegrament al manteniment de les carreteres. Els alemanys que condueixin vehicles ecològics o elèctrics o aquells que presentin alguna discapacitat podran acollir-se a una rebaixa o excepció de pagament, segons els casos.

SISTEMA PIONER QUE PODRIA ESTENDRE'S A EUROPA 

Perquè el sistema pugui arrencar, l'usuari s'ha de registrar a la companyia de peatges, on se li instal·la al seu vehicle un dispositiu de sistema de navegació digital connectat amb la concessionària. Així, aquesta pot controlar el recorregut i calcular el cost final. Tot a través d'internet.

El futur que se li augura a aquest sistema fa pensar que d'aquí poc pugui arribar a tot el continent europeu un sistema de peatges que substitueixi l'eurovinyeta que actualment tan sols s'aplica a camions i en alguns països determinats per a un nou model generalitzat. “És una cosa que tothom comença a assumir”, confessa Inés Ayala, eurodiputada del PSOE.

Per un altre costat, Alemanya també preveu que el registre en aquest sistema pugui ser manual en el cas que ocorri algun problema. Així, els camions que no tinguin instal·lat aquest dispositiu podran accedir a un compte a les fins a 3.500 terminals que hi haurà instal·lades per tot el país i que han suposat una inversió per al Govern federal del voltant de 31 milions d'euros.

CONTROVÈRSIA A BRUSSEL·LES

Més enllà dels beneficis per a les sanejades arques públiques alemanyes, la mesura no va agradar gens a Brussel·les. Després de dos anys de negociacions i que el Tribunal de Luxemburg la considerés “discriminatòria”, Berlín i la Unió Europea (UE) van arribar aquest desembre passat a un acord pel qual, dins d'aquest peatge obligatori, els vehicles no contaminants es beneficiessin de descomptes i de tarifes reduïdes a imatge i semblança dels conductors alemanys.

Tot i així, aquests canvis han de passar abans pel Consell Federal i el Bundestag. Berlín calcula que aquest controvertit impost entrarà en vigor el 2019. La visita a Brussel·les del ministre de Transport, el socialcristià Alexander Dobrindt, va servir també per paralitzar les mesures legals que s'havien obert contra Alemanya per vulneració de la llei europea.

OPOSICIÓ INTERNA I EXTERNA

Notícies relacionades

A pesar de tot, aquests peatges segueixen indignant i generant disputes amb altres estats al territori. Sense anar més lluny, Àustria ha considerat “possible” presentar una demanda al Tribunal Europeu de Justícia. Per fer-ho, Viena amenaça de presentar una posició conjunta amb altres països veïns com França, Bèlgica, Polònia, República Txeca, Hongria i els Països Baixos. La república transalpina s'ha mostrat visiblement molesta per una mesura titllada d'antieuropea i que afecta directament els seus ciutadans, especialment els que viuen a prop de la frontera sud i treballen en estats com Baden-Württemberg o Baviera, curiosament el que va impulsar la reforma.

Els plans de Berlín també han causat irritació a Alemanya. Els Verds (Die Grüne) han criticat reiteradament la mesura i els socialdemòcrates (SPD), conscients d'encarar les eleccions federals del pròxim 24 de setembre amb opcions de fer front a Merkel, han reiterat que només recolzaran la mesura si “cap conductor alemany es veu afectat pel peatge”.