Tragèdia després de les Falles

13 universitàries estrangeres mortes i 34 ferits en l'accident d'un autocar a l'AP-7, a Freginals (Montsià)

La investigació apunta a una badada del conductor, que va resultar ferit lleu i va donar negatiu en les proves d'alcoholèmia i drogues

El sinistre ha tingut lloc en un punt negre de l’autopista AP-7. / JOAN REVILLAS / VÍDEO ATLAS

4
Es llegeix en minuts
SÍLVIA BERBÍS / TORTOSA -- GUILLEM SÀNCHEZ / BARCELONA

Havien anat a passar el dia a València, a veure les Falles. Van sortir a primera hora del matí de dissabte de la plaça d'Espanya de Barcelona un total de 275 estudiants a bord de cinc autobusos, 20 euros el bitllet d'anada i tornada, i ahir a la nit, després de la ‘cremà’, cap a les 3.30 hores, van emprendre el viatge de tornada a la capital catalana. Abans de les sis del matí, quan ja tenien mig camí fet, en el fatídic quilòmetre 333, clavat en una recta al peu de Freginals (Montsià), es va truncar el destí de l'autobús que tancava el comboi i, amb ell, les vides de 13 universitàries estrangeres de diverses nacionalitats, d'entre 20 i 25 anys, que viatjaven a bord. Una trentena d'estudiants van resultar ferits de diversa consideració. La majoria estudiaven en diverses facultats de la Universitat de Barcelona i d'altres universitats catalanes gràcies al programa europeu d'intercanvi d'estudiants Erasmus.

Un cop de volant després de fregar la tanca  del voral dret va desbocar l'autocar cap a la calçada contrària

Un cop de volant del conductor després de fregar la tanca de protecció del voral dret va desbocar l'autocar cap a la mitjana. El vehicle va travessar la calçada, va saltar la mitjana i va envair la calçada contrària, on va bolcar, segons el relat del conseller d'Interior, Jordi Jané, que va apuntar inicialment al factor humà com a causa del sinistre. Fonts pròximes a la investigació van explicar que l'autopista no tenia tanques a la mitjana i que molts passatgers de l'autobús podien viatjar sense el cinturó de seguretat cordat, circumstàncies que haurien contribuït a empitjorar la tragèdia.

Bolcat l'autobús després d'envair la calçada contrària, va col·lisionar contra ell un turisme que viatjava en direcció sud. Els dos ocupants del cotxe van resultar amb ferides lleus, igual que el xòfer de l'autocar. 

A l'autobús sinistrat hi viatjaven 60 joves de fins a 20 països, a més del conductor. Trenta-dos estudiants van haver de ser hospitalitzats en diversos centres de Vinaròs, Amposta, Tortosa, Tarragona i Reus. A última hora d'aquest diumenge, quedaven 23 ferits ingressats en centres hospitalaris, d'ells sis en estat greu (dos a l'UCI de Tortosa, un a la de Tarragona i tres en hospitals de l'àrea metropolitana de Barcelona).

viatjaven 60 joves  Al bus hi de fins a 20 països, a més del conductor

Un equip de 17 metges forenses va treballar durant tot el dia al tanatori de Jesús (Tortosa) per practicar les autòpsies de les víctimes mortals, una tasca que es va practicar fins a entrada la nit. Els testimonis de companys i algunes fotografies van permetre identificar les primeres víctimes. Altres, no obstant, hauran de ser identificades quan arribin els seus familiars. El fet que alguns dels estudiants s'intercanviessin d'autobús a l'emprendre el viatge de tornada –i 6 es van quedar a València-, ha complicat les feines d'identificació.

LLARGA EXPERIÈNCIA

El conductor de l'autobús de l'empresa Autocars Alejandro Tours, de Mollet del Vallés, tenia una llarga experiència al volant. Aquest dilluns al matí prestarà declaració davant el jutge a Amposta després de fer-ho ahir davant els Mossos. Va donar negatiu en les proves d'alcoholèmia i drogues. “No hi ha certesa sobre les causes de l'accident, s'està investigant i serà important també el que declarin les persones que viatjaven a l'autobús”, va assenyalar el conseller Jané després d'haver apuntat, no obstant, a una badada o error humà del xòfer.

"¡Quina ironia, hem de dir "¡Quina ironia, hem de dir que som afortunats!", exclamava una supervivent

Els estudiants il·lesos, i alguns que anaven sent donats d'alta, anaven a l'hotel Corona de Tortosa, on es va instal·lar el centre de control. Allà els recolzava un equip de psicòlegs de la Creu Roja. “¡Ironies del destí, hem de dir que som afortunats!”, va explicar una de les joves supervivents quan el rector de la UB, Dídac Rodríguez, es va acostar a consolar-la. “Es troben en la contradicció interna de saber que potser qui viatjava al teu costat a mort i tu t'has salvat”, va apuntar. “Aquesta és una reacció humana lògica”, va admetre Lourdes Carrascón, psicòloga de la Creu Roja. “Intentem que puguin manifestar l'ensurt que han patit, que preguntin i que ens expliquin el que han viscut, ells marquen els tempos”.

Els equips d'atenció intentaven aportar-los l'afecte que anhelaven d'uns familiars que es trobaven massa lluny. Els universitaris procedien d'Hongria, Alemanya, Suècia, Noruega, la República Txeca, el Regne Unit, Itàlia, Perú, Bulgària, Polònia, Irlanda, Japó, Ucraïna, Holanda, Bèlgica, França, Palestina, Turquia, Grècia, Nova Zelanda i Finlàndia.

Abertis sosté que el lloc  va deixar de ser un punt negre el 2010, però l'alcalde diu que encara ho és

Notícies relacionades

En una altra ala de l'hotel, se succeïen les compareixences polítiques, entre elles la del president, Carles Puigdemont; el conseller de Salut, Toni Comín, i el ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz. Algunes autoritats es van acostar a l'hospital de Tortosa per donar ànims a les víctimes. La Generalitat va decretar dos dies de dol oficial i a la Universidat de Barcelona es va habilitar una sala perquè altres estudiants poguessin expressar el seu condol. L'associació Erasmus Students Network, organitzadora del viatge, ha convocat cinc minuts de silenci per a aquest dilluns al migdia en totes les universitats.

UN PUNT NEGRE 

“Això és esgarrifós”, va afirmar l'alcalde de Freginals, Josep Roncero, molt afectat. Roncero va afirmar que el tram de l'autopista en què es troba el lloc del sinistre és un “punt negre” on se succeeixen amb freqüència els accidents. L'empresa concessionària Abertis va admetre que el lloc havia sigut un punt negre, però va insistir que va deixar de ser-ho el 2010, gràcies a unes obres de millora del paviment i la senyalització. Des d'aleshores, segons la companyia, només hi havia hagut un altre accident mortal abans d'aquest. L'Associació Estatal de Víctimes d'Accidents-DIA va ratificar la versió de l'alcalde i va situar aquest punt entre els 1.314 trams perillosos d'Espanya.