Escalfament global
El Mediterrani, «un punt vermell»: Mario Picazo avisa d’una «anomalia històrica»

El mar Mediterrani és una de les regions més calentes del planeta. La seva temperatura augmenta cada any més, i deixa una anomalia històrica del mar en conjunt que frega ja els +3 °C amb un valor que ronda els 28 °C de mitjana. Aquesta regió s’ha convertit en l’epicentre de l’escalfament global.
Aquest estiu ja s’ha batut un rècord de temperatura absoluta al mar Mediterrani, una fita especialment preocupant si es té en compte que la temperatura superficial del Mediterrani arriba al seu màxim anual a l’agost,segons detallen investigadors de la Universitat de Santiago de Xile.
Això suposa que el mar aporti «una quantitat tremenda de vapor d’aigua a l’atmosfera de la regió», tal com ha alertat el meteoròleg Mario Picazo al seu compte de Twitter. Les conseqüències d’aquest fet són que això propicia «les condicions de dinàmica atmosfèrica ideals (com les que caracteritzen els huracans de l’Atlàntic) perquè es passegi per les seves aigües un huracà de cap a peus», afegeix Picazo.
El Mediterráneo un punto rojo del planeta que bate récords de temperatura y aporta una cantidad tremenda de vapor de agua a la atmósfera de la región. La anomalía histórica del mar en conjunto roza ya los +3C con un valor que ronda los 28C de media. Suficiente para que con las… pic.twitter.com/f43zReLAFN
— Mario Picazo (@picazomario) July 25, 2023
La temperatura augmenta en tots els oceans
Els valors de temperatura del Mediterrani són anormalment alts per a l’època, però no són els únics. Al golf de Biscaia, les aigües de l’Atlàntic Nord es troben entre 2 i 3 °C per sobre del normal, segons ha informat l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet).
Notícies relacionadesLas aguas del mar alrededor de nuestro país se encuentran muy cálidas:
— AEMET (@AEMET_Esp) 25 de julio de 2023
- Entre 2 y 3 ºC por encima de lo normal en el golfo de Vizcaya.
- Aguas a más de 28 ºC: más de 4 ºC superiores a lo normal en el Mediterráneo próximo al sureste peninsular. Valores de récord para estas fechas pic.twitter.com/ZCBK38BO8y
Que les aigües del mar assoleixin temperatures tan elevades «té conseqüències meteorològiques, com les nits especialment càlides», escriu l’agència. Això sí, «un mar inusualment càlid a l’estiu no té per què ser sinònim de pluges torrencials a la tardor. Per a això, hauran de donar-se les condicions atmosfèriques adequades», puntualitza.
Les onades de calor
Les onades de calor tenen el seu impacte més fort a les regions de l’hemisferi nord, epecialment a la Xina, el Mediterrani africà i la vall de la Mort (Califòrnia). La setmana passada, aquesta última regió va arribar a assolir els 53,3 ºC.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Ciutats amigues Tarragona s'agermanarà amb Voiron (França) aquestes festes de Santa Tecla amb el licor Chartreuse com a símbol d'unió
- Proposta del Govern La futura Llei del Taxi preveu eradicar les VTC urbanes a Barcelona i reservar aquest servei només al taxi
- Seguretat viària Més de 70.000 catalans estan en llista d'espera per examinar-se de la prova pràctica del carnet de conduir
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."