TU I JO SOM TRES
Coneixement al voltant d’una rosca

Operació rodona, la d’Antena 3. Tarda, nit i matinada al voltant d’una rosca. Han construït gairebé quatre hores de televisió amb audiències fabuloses. El premi aconseguit pel concursant de Pasapalabra Óscar Díaz és suculent, 1.816.000 euros, però, com passa als casinos, és la banca (en aquest cas la cadena) la que sempre s’endú la millor tallada.
Cal fer una precisió. El 1954, el Tribunal Suprem dels Estats Units d’Amèrica va decidir que els concursos de la televisió no són jocs d’atzar, sinó de coneixement. Aquest dictamen, ratificat per la Federal Communications Commission v. American Broadcasting, va obrir la porta a l’excel·lència cultural dels concursos, separant-los de la frivolitat del simple entreteniment. Saber –no endevinar, que és una altra cosa– el nom de l’arquitecte que va dissenyar el 1927 la Casa Wenhold de Bremen té mèrit. Amb aquest encert l’Óscar va tancar el cercle i es va endur el premi. Una hora abans d’aquesta final, a El hormiguero Pablo Motos li va fer la seva rosca particular i li va preguntar qui va ser el president de Madagascar entre el 2002 i el 2009. L’Óscar va respondre immediatament: "Ravalomanana". Prodigiós.
Notícies relacionadesD’aquest pas dels dos concursants finalistes (Óscar i Moisés) per El hormiguero a mi m’ha semblat admirable que bé que dissimulaven. La final, que venia després, estava gravada anteriorment, com és habitual. O sigui, que quan estaven amb Motos tots dos ja sabien qui era el guanyador. Van fer una simulació perfecta. El Moisés, fins i tot sabent que havia perdut contra l’Óscar, va estar animadíssim, il·lusionat, pletòric. És difícil enganyar un primer pla de la càmera: la brillantor dels ulls, un gest, una ganyota d’irrefrenable tristesa... Però res, van saber mantenir el misteri.
Pasapalabra és un tipus de concurs llarg i treballós. A Atrapa un millón o ¿Quién quiere ser millonario?, en una sola sessió et pots endur una picossada, tot i que puntualment. A Pasapalabra cal picar molta pedra. Com obrers. L’Óscar, per exemple, hi ha concursat, cada dia, des del setembre del 2023. A mi em va agradar quan Motos va preguntar al perdedor, Moisés, quina paraula el subjuga més de les milers que ha estudiat i que ha hagut de memoritzar al cervell. Va contestar: "Conticinio, que és aquella hora de la nit en què tot està en silenci".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos