Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: L’inventor de ‘Masterchef’, el negoci de les franquícies

És rellevant, des del punt de vista televisiu, que per tancar la desena edició de ‘Masterchef’ hagin convidat l’inventor d’aquest format, el britànic Franc Roddam.
¡Ah! El món de les franquícies televisives és un negoci fabulós que mou milers de milions al món i constitueix un dels ‘corpus’ més fonamentals del ‘business’. Roddam va explicar que va inventar ‘Masterchef’ perquè estava cansat de sentir que la gastronomia ‘british’ era una bírria. Va inventar ‘Masterchef’ com a programa per potenciar la gastronomia a Anglaterra. «Va ser un acte de patriotisme», va afegir esbossant un somriure.
Home, no es si ha aconseguit millorar l’art culinari dels anglesos, però el que és segur és que el seu invent ha sigut un negoci rodó i rotund. ‘Masterchef’ s’està emetent en més de 40 països. Diuen que porta una audiència acumulada de més de mil milions de persones. I el ‘business’ segueix funcionant a les mil meravelles.
No és exactament una franquícia a l’estil McDonald’s, posem per cas, en què la base és la globalització del producte. Un ‘BigMac’, per exemple, és pràcticament igual aquí que a la Xina popular o a Luxemburg. ‘Masterchef’ és un tipus de franquícia diferent. Com a programa de tele té un format, això sí, i un determinat grafisme que s’ha de mantenir. I es paguen els corresponents ‘royalties’. Però el desenvolupament gastronòmic depèn de cada país.
Els plats que es preparen a ‘Masterchef USA’, per exemple, no tenen res a veure amb el menú sofisticat i sublim que ha preparat la concursant María Lo i amb què ha guanyat el concurs. Prenguin nota: escamarlà marinat amb suc de cap i pota, llenties, caviar, pols de pernil ibèric i esferificació d’api-rave. Això ho emets a Dakota del Sud i ressuscita el general Custer. El millor de les franquícies televisives és que funcionen com una renda vitalícia. Això sí, les patents i registres que has de treure a mig món costen una pasta.
Aquí entren les grans productores. ‘Masterchef’, inventat per Roddam, el maneja la potent multinacional Banijay Group. El cas de ‘Big brother’ (aquí ‘Gran Hermano’) que va crear l’holandès De Mol, és semblant: s’emet a 22 països. De cara al negoci és molt més rendible, i ràpid, inventar un format televisiu que cremar-te les pestanyes durant dos anys escrivint una novel·la, tancat en la soledat del teu quartet.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Escàndol a la Casa Blanca Trump anuncia una demanda contra ‘The Wall Street Journal’
- La guerra del Pròxim Orient Netanyahu truca al Papa arran de l’atac a l’única església catòlica de Gaza
- Iniciativa. Proposta des de l’alcaldia Collboni demana a 31 alcaldes suport a la llengua
- Cas Koldo L’UCO demana a Interior que l’informi de les visites a Cerdán a la presó
- Esmorzar de ‘Faro de Vigo’ i EL PERIÓDICO Illa: "No volem privilegis, amb la nostra proposta tots guanyen"