La crisi habitacional

El Govern estudia la prohibició de la compra especulativa d’habitatge

El president no descartaria incloure en aquesta regulació la limitació del nombre de pisos que pot tenir una persona

Junts i ERC retreuen al líder del PSC "el seu silenci" sobre les quotes dels autònoms

La iniciativa, a més de pionera, comptaria amb el suport de tota l’esquerra de l’arc parlamentari

El Govern estudia la prohibició de la compra especulativa d’habitatge
4
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

El Govern té entre mans més mesures per avançar en l’accés a la vivenda, i entre d’altres hi ha la de prohibir la compra especulativa. Així ho va revelar el president Salvador Illa durant la sessió de control al ple del Parlament. Després del cop que va suposar durant el debat de política general que els socis d’ERC i Comuns tombessin el seu pla per construir més de 200.000 vivendes, el cap de la Generalitat va sacsejar l’hemicicle obrint la porta a una regulació que, de materialitzar-se, suposaria un pas més en les seves polítiques d’intervenció del mercat de la vivenda. A més d’aquesta mesura, el president no va tancar la porta a analitzar també la limitació de la quantitat de pisos que pot tenir una persona.

Illa va revelar que el seu Executiu està obert a posar límit a la compra de sostre per fer negoci en resposta a la CUP, que el va emplaçar a posar fil a l’agulla per garantir la vivenda com un dret i impedir que els rendistes imposin "un impost a la vida" dels ciutadans emportant-se "la meitat" dels seus salaris. La diputada Laure Vega va fer referència a l’informe encarregat pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona que conclou que és legalment viable limitar la compra de vivenda que no sigui per viure en zones de mercat residencial tensionat.

El president va recollir el guant recordant que, precisament, aquest informe ha sigut encarregat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona i que està tenint en compte el Govern. "Des dels respectius departaments s’està estudiant. Posem per davant de tot la vivenda com a dret. Hem demostrat ambició en les mesures, tot i que volem estudiar-les bé i anar amb seguretat", va respondre. Els anticapitalistes, no obstant, el van apressar a anar més enllà de les "promeses" i del verb estudiar ara que té la certesa que prohibir la compra especulativa seria constitucional.

Precisament aquesta és una mesura que els Comuns van portar a votació durant el debat de política general. En aquell moment, previ encara a l’esmentat informe, el PSC s’hi va abstenir. En tot cas, si el Govern acaba impulsant la iniciativa, a més de ser pionera, té el suport de tota l’esquerra de l’arc parlamentari, ja que també ERC combrega amb aquesta intervenció per frenar el negoci que es fa amb els pisos.

Els pressupostos del 2026

Els quatre partits catalans ja van pactar la regulació dels lloguers de temporada, que culminaran al novembre. Així que aquest anunci pot ser rellevant amb la negociació dels pressupostos del 2026 en l’horitzó. En matèria de vivenda, el Govern està també ultimant la creació de l’oficina antidesnonaments abans que acabi aquest mes i la posada en marxa del registre de grans tenidors, dues de les seves exigències per asseure’s a negociar aquests comptes.

Però tot i que els pressupostos són el gran elefant a l’habitació que té Illa en aquests moments, cap grup, tampoc ERC, que espera avenços en el finançament singular, van prioritzar aquesta qüestió. Tant Junts com els republicans van mirar de collar el president pel seu "silenci" davant la pujada de la quota als autònoms finalment frenada pel Govern de Pedro Sánchez per als que tenen menys ingressos. De poc va servir que Illa insistís que aquest increment ha quedat congelat i que, per tant, l’oposició mira de "treure’n partit" on ja no hi ha motiu per fer-ho.

Notícies relacionades

"Ha estat callat. Entre Pedro Sánchez i els autònoms, vostè escull Pedro Sánchez", va etzibar el president de Junts al Parlament, Albert Batet, que també va voler aprofitar l’ocasió per acusar Illa de "tapar la mala gestió amb més impostos". Els postconvergents van anunciar el registre d’una proposició de llei per rebaixar l’IRPF i eliminar l’impost de successions i donacions, mentre el president els va recordar que la fiscalitat tant a Catalunya com Espanya es troba 2,7 punts per sota de la mitjana de la Unió Europea. "¿Què volen? ¿Serveis com els de Dinamarca amb una fiscalitat semblant a la de Malta?", va retreure a Junts.

Però lluny de donar l’assumpte per tancat, ERC també va burxar en la rectificació del Govern amb la quota dels autònoms. "¿On era vostè mentre la seva ministra anunciava això? ¿On era el ministre Jordi Hereu?", va criticar el president dels republicans a la institució, Josep Maria Jové, que va emplaçar Illa a utilitzar la seva "influència sobre el PSOE", fins i tot trencant la disciplina de vot, per garantir la protecció del més de mig milió d’autònoms que hi ha a Catalunya. "D’influència no sé si en tinc molta o poca, però tingui la que tingui, soc més partidari d’exercir-la que d’exhibir-la", va dir, i va donar a entendre que intervé entre bambolines quan considera que ho ha de fer..