Estudi de la Fundació BBVA

Tres de cada cinc menors ja decideixen amb els seus pares on va la família de vacances o quina tecnologia es compra a casa

Un informe evidencia que l’esquema tradicional en què la despesa familiar la controlaven exclusivament els progenitors ha quedat superat

Tres de cada cinc menors ja decideixen amb els seus pares on va la família de vacances o quina tecnologia es compra a casa

GABRIEL BOIA / CAS_DIGITAL

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Fa anys que el rol dels fills al si de les famílies ha pres un pes que mai abans havia tingut. Els menors han guanyat protagonisme en les agendes, en les activitats lúdiques i, cada vegada més, en les decisions de compra. El 59% dels pares expliquen que els seus fills participen activament a l’hora d’escollir el destí de vacances i que el seu criteri es té també molt en compte en l’adquisició de l’equipament electrònic de la llar. Ho recull així un estudi de la Fundació BBVA presentat aquest dijous, en què es posa en evidència un model de codecisió familiar en què els joves actuen com a autèntics «copilots de la despesa domèstica», assenyala l’informe.

L’anàlisi, elaborat a partir d’enquestes a menors d’entre 12 i 17 anys, que han sigut acarades amb les respostes donades pels seus pares, constata que l’esquema tradicional en què les decisions les prenien exclusivament els progenitors ha quedat superat. «Durant anys se’ls va descriure com a simples compradors d’un centau», perquè amb els seus estalvis compraven cromos o llaminadures, però avui influeixen, decideixen i fins i tot paguen roba, tecnologia, oci digital o cosmètica», indica l’estudi dirigit per la investigadora Beatriz Feijóo.

La mare opina, però jo escullo

Avui, els menors ja compren sols la seva pròpia roba, la tecnologia que utilitzen, les seves activitats d’oci i els productes per a la cura del cos, «un sector essencial del consum dels menors, però que es produeix amb escàs coneixement dels pares», indica també l’estudi, que xifra en un 30% el percentatge d’adolescents que «realitzen compres sense supervisió adulta». Un altre 30% assegura que, tot i que comprin amb els progenitors, són ells els que decideixen per si mateixos i que la seva opinió té sens dubte més pes que la que els puguin donar els seus pares. Així, conclou la investigació, «si bé la veu parental continua sent el principal filtre, comparteix escenari amb amics, escola i ‘influencers’».

Notícies relacionades

De fet, a partir dels vuit anys, els fills ja exerceixen un rol de consumidor definit, amb els seus propis gustos i criteris, i, a la pubertat, «afinen la seva capacitat de compra». El seu punt de vista sobre què es consumeix és interessant no només perquè són ells mateixos consumidors, sinó perquè també exerceixen cada vegada més influència i són, en definitiva, compradors de cara a un futur. Això sí, afegeix l’estudi, «els adolescents practiquen un consum crític que els adults no perceben», perquè «apliquen filtres de preu, ressenyes i sostenibilitat amb més freqüència de la que els seus pares els atribueixen».

I una dada més: la gran majoria (un 70%) prefereix encara anar presencialment a la botiga per poder «tocar el producte, comprovar-ne la qualitat o, senzillament , disfrutar del pla amb amics», recull l’informe.