ENTRETENIR PER DIVULGAR

TV-3 tria el monument favorit de Catalunya

Presentat per Roger de Gràcia, ‘Batalla Monumental’ enfronta cada setmana dos exemples del patrimoni català

4
Es llegeix en minuts

¿Quin és el monument favorit dels catalans? Aquesta és la pregunta que es disposa a respondre ‘Batalla Monumental’, el programa que TV-3 estrena aquest diumenge, 10 de gener, a les 22.45 hores.

Presentat per Roger de Gràcia, amb l’ajuda dels reporters Candela Figueras i Ivan Medina, cada setmana l’espai enfrontarà dos monuments del patrimoni català perquè els telespectadors n’escullin un. El monument vencedor passarà a la gran final.

Durant sis entregues, la Candela i l’Ivan visitaran un monument cada un i amb l’ajuda de personatges famosos, gent del lloc, recreacions històriques i alguna sorpresa intentaran convèncer els espectadors que el seu monument és el millor i que mereix passar a la final. Per elegir el vencedor de cada diumenge, els espectadors podran votar el seu monument favorit través de les xarxes socials: Instagram, Facebook i Twitter.

En la presentació del programa, el director de TV-3, Vicent Sanchis, ha assegurat que «Batalla monumental» és un programa fet amb voluntat de servei públic per donar a conèixer el patrimoni artístic i cultural català, sense oblidar l’entreteniment».

Batalla de clàssics

En el primer capítol, la lluita s’estableix entre els dos jaciments clàssics més espectaculars de Catalunya: Empúries i Tarraco. Candela Figueras viatjarà fins a la Tarraco romana i Ivan Medina, fins a l’antiga ciutat d’Emporion, per posar cara a cara dues de les restes arqueològiques més icòniques del país. En aquesta batalla, els ajudaran a convèncer l’audiència l’actor i humorista Fermí Fernández i el reconegut economista Xavier Sala i Martín. Custo Dalmau, Benedetta Tagliabue, Javier Mariscal, Joan Roca, Sebastià d’Arbó i l’actriu Laia Fontan seran altres dels famosos que participaran en els següents programes per aportar la seva visió i la seva passió per intentar decantar el vot popular en favor del seu monument.

 

Humor i Rigor

Roger de Gràcia, que torna a TV-3 amb aquest programa, ha declarat sentir-se molt content d’estar en aquest projecte «que li ha permès descobrir i conèixer històries i llocs», una de les seves grans passions. El comunicador també ha advocat pel sentit de l’humor a l’hora de veure i entendre el programa. «Alguns ja han criticat que no es poden enfrontar dos monuments en una espècie de guerra civil monumental, però cal saber afrontar les coses que tenim amb alegria i sense mitificar. Saber que estem jugant amb l’objectiu final que és conèixer i conèixer-nos millor. Ja sigui amb un punt d’humor i frivolitat, però també amb rigor científic, aquesta és la clau per conèixer les coses des de tots els punts de vista».

Sis programes, sis batalles

La resta de monuments que competiran són el castell de Miravet i el castell de Cardona, l’església de Sant Climent de Taüll i el monestir de Sant Pere de Rodes, l’edifici de la Pedrera i el Recinte Modernista de Sant Pau, el monestir de Santes Creus i el de Poblet, i la Seu Vella de Lleida i la catedral de Girona. 

No estan tots els que són, però els que estan són una bona mostra del patrimoni de Catalunya, elegits «per un comitè d’experts i especialistes, nou persones d’institucions diverses que van valorar el valor artístic, arquitectònic i històric i l’entorn natural i social, tenint present la diversitat d’estils, usos i territoris», en paraules de Marc Roma, productor executiu de la productora Som.

Sobre l’absència de la Sagrada Família entre els monuments seleccionats, el director del programa, Uri Garcia, amb un punt d’humor ha sigut clar: «la deixem per a la segona temporada».

Entreteniment i divulgació

Parlar i mostrar el patrimoni monumental pot resultar, d’entrada, poc atractiu i fins i tot avorrit per als telespectadors, per això des del primer moment els responsables de l’espai van apostar per l’entreteniment com una forma de divulgació atractiva. «A ‘Batalla monumental’ hi ha elements característics de l’entreteniment: concurs, competició, ‘reality’ blanc i famosos i tot combinat amb la divulgació cultural, que fa que el producte sigui familiar, divertit i atractiu per a l’espectador i sense la pretensió de donar lliçons», ha assegurat Cristian Trepat, cap d’Entreteniment i Culturals de TV-3.

La pandèmia condiciona

Notícies relacionades

Pensat (abans de l’esclat de la Covid-19) i ideat perquè habitants dels municipis en els quals hi ha situats els monuments fossin una part molt activa del programa, les restriccions per la pandèmia van fer que això no fos possible, però les circumstàncies han facilitat tenir una nova i desconeguda visió dels monuments. «Hem tingut els monuments per a nosaltres sols, sense públic, sense cotxes... cosa que ens ha permès oferir-ne una mirada única i excepcional», ha confessat Gràcia. Aquesta circumstància, unida a la utilització de nous mitjans tecnològics com els drons, aporta una visió dels monuments més íntima i desconeguda, alhora que espectacular.

Una vegada seleccionats els sis monuments finalistes aquests s’enfrontaran en la gran final prevista per al diumenge 24 de febrer, en un format i en un lloc encara per definir, en funció de les limitacions i restriccions imposades per la pandèmia.