11 d’ag 2020

Anar al contingut

A MITJÀ TERMINI

Netflix es planteja mesures contra l'ús de la contrasenya compartida

El gegant de l''streaming' estudia «formes amigables» per deixar de perdre milers de milions a l'any a causa d'aquesta pràctica tan estesa sobretot entre els mil·lennistes

El Periódico

Los Angeles (United States), 18/10/2019.- A billboard promoting the Netflix production ’El Camino’ hangs above the Sunset Strip in Los Angeles, California, USA, 18 October 2019. On 17 October 2019 Netflix reported earnings of 1.47 US dollar per share, compared to analysts estimates of 1.05 US dollar per share. (Estados Unidos) EFE/EPA/CHRISTIAN MONTERROSA

Los Angeles (United States), 18/10/2019.- A billboard promoting the Netflix production ’El Camino’ hangs above the Sunset Strip in Los Angeles, California, USA, 18 October 2019. On 17 October 2019 Netflix reported earnings of 1.47 US dollar per share, compared to analysts estimates of 1.05 US dollar per share. (Estados Unidos) EFE/EPA/CHRISTIAN MONTERROSA / CHRISTIAN MONTERROSA (EFE)

Netflix ha anunciat que busca limitar l’ús compartit de contrasenyes. Adeu a la fórmula màgica que utilitzen molt usuaris per estalviar-se uns euros en una quota mensual per veure una plataforma en ‘streaming’. L’ús compartit del ‘login’ no només és un maldecap per a Netflix, també s’ha convertit en un problema per a altres plataformes com ara Amazon i HBO que estan perdent milions a causa d’aquesta ‘generositat’ entre consumidors. Per exemple, la plataforma Hulu, propietat de Walt Disney Direct-to-Consumer & Internacional, molt popular al mercat nord-americà i que té sèries com ara ‘El conte de la serventa’, assegura que està perdent 1.500 milions de dòlars a l’any de mitjana per aquest problema.

Aquest ha sigut un dels temes que s’ha tractat a principis de setmana en la presentació del balanç del tercer trimestre del 2019. El director de producte de Netflix, Greg Peters, ha reconegut que la seva companyia continua monitorant l’ús compartit de contrasenyes. «Continuem analitzant la situació, i estudiem maneres amigables amb el consumidor per pressionar els límits».

Quan l’usuari comparteix contrasenyes, bàsicament comparteix un sol compte de Netflix, i així el que està fent és esquivar el model de negoci de Netflix, segons el qual cada llar necessita el seu propi compte.

Els usuaris que comparteixen contrasenyes tenen encara un cert marge per continuar disfrutant del seu model de consum compartit, ja que Peters va assegurar que no té «grans plans per anunciar en aquest moment».

Cosa de mil·lennistes

Aquesta forma de consum comunitari ha sigut objecte d’estudi d’una enquesta realitzada per Magid per a la cadena CNBC. En les seves conclusions assegura que es tracta d’un «problema generacional». En general, potser només el 9% dels clients comparteixen contrasenyes, si bé el 35% dels mil·lenistes fan ús d’aquest sistema per als serveis de transmissió. Això és en comparació amb el 19% de la Generació X (els que van néixer a finals dels 80) i el 13% dels Baby Boomers (de finals dels 60 i els 70).

Tot i que els usuaris que comparteixen contrasenya siguin una mica menys del 10%, si es té en compte que Netflix té 137 milions de clients –xifra del 2018–, el 10% significa 13,7 milions de persones que no paguen la quota mensual (a Espanya, el pla estàndard mínim és d’11,99 euros, i el ‘premium’, per a fins a quatre dispositius, de 15,99 euros). Això són molts milions d’«oportunitats perdudes», assenyala l’enquesta de Magid.

La mateixa consultora assenyala que compartir contrasenya no només és una activitat fraudulenta, sinó que suposa un risc per a la seguretat cibernètica de l’usuari, que podria patir un robatori d’identitat a través dels seus altres comptes. Posem un exemple: el nòvio d’un excompany de quart té la seva adreça electrònica i la contrasenya per iniciar sessió a Netflix; de la mateixa manera podria tenir la clau d’accés per entrar en el seu compte del banc ‘online’ si és que també utilitza aquesta mateixa clau. 

En aquest sentit, Hervé Lambert, de Panda Security, assegura que compartir contrasenyes «és un error de seguretat molt greu». L’executiu de la companyia de seguretat a internet ha explicat en un el seu blog que en el moment en què es perd el control de l’usuari i contrasenya d’una plataforma de pagament es corre el risc que altres suplantin la identitat, utilitzin una targeta de crèdit o accedeixin «a qualsevol tipus d’amenaça com els ‘ransomware’ [programaris segrestadors]».

«El primer que farà un ‘hacker’ si aconsegueix les credencials per a un d’aquests serveis de televisió o música en ‘streaming’, serà intentar accedir a les teves xarxes socials, el teu correu electrònic i el teu compte corrent», avisa.
 

Seguiu El Periódico a Facebook