30 març 2020

Anar al contingut

TECNOLOGIA

La batalla de l''streaming'

La irrupció d'Apple TV+ i Disney+ donarà impuls al sector del vídeo 'online'

Aquest servei s'ha convertit en palanca perquè tecnològiques i 'telecos' guanyin clients

Josep M. Berengueras

La batalla de l''streaming'

JOSH EDELSON

Sembla molt llunyà, però fa menys de quatre anys que Netflix va aterrar a Espanya. El 20 d’octubre del 2015 es va estrenar el servei, i més o menys quatre anys després, el mercat de l’‘streaming’ de vídeo a Espanya no només és multitudinari, sinó que viurà aviat un nou apogeu amb l’arribada de dos potents actors: Apple TV+ Disney+. Una batalla que no només es deslliura en el camp de tenir les millors sèries i pel·lícules o aconseguir el major nombre de subscriptors, sinó que suposa també una punta de llança per als operadors de telecomunicacions i per a la mateixa indústria tecnològica.

Dimarts passat, en la presentació dels nous iPhone, el conseller delegat d’Apple, Tim Cook, va donar a conèixer alguns dels últims detalls del seu servei de vídeo en ‘streaming’. La firma, que va parlar per primera vegada d’aquest nou servei al març d’aquest any, aposta per les produccions pròpies («és un servei de vídeo mundial sense precedents amb una oferta totalment original», va assegurar el director de Vídeo Mundial d’Apple, Jamie Erlicht) i per noms importants de la indústria produint i protagonitzant continguts: Oprah Winfrey, Steven Spielberg, Jennifer Aniston...

Cook va revelar també la data de llançament del servei, que serà l’1 de novembre del 2019. Però, sobretot, va donar dos detalls d’importància: la compra d’un iPhone, iPad, Apple TV, Mac o iPod touch inclourà un any d’Apple TV+ gratis i, sobretot, que el preu de la subscripció mensual serà de 4,99 euros.

El cost del servei és una declaració d’intencions. Amb la majoria de la competència costant un preu superior (les tarifes bàsiques de NetflixHBO Filmin estan en els 7,99 euros; mentre que Disney+ tindrà un preu de 6,99 dòlars als EUA amb una opció d’estalvi anual), Apple veu una oportunitat de captar nous clients... que comprin els seus dispositius (i a partir d’aquí, l’any de cine i sèries gratis).

Les tecnològiques, doncs, veuen al mercat de l’‘streaming’ una palanca de creixement. Un altre exemple és el d’Amazon, que inclou Prime Vídeo al paquet de serveis Prime (36 euros l’any), tot i que també es pot comprar individualment (3,99 euros al mes o 19,95 a l’any).

Oferta comercial

Però no és l’únic sector que ha trobat en les sèries i pel·lícules una manera de créixer. El de les telecomunicacions és un altre exemple. Movistar, d’una banda, ha apostat també per les seves pròpies creacions dins de Movistar+ i, a més d’oferir diferents paquets per als usuaris, ha estrenat aquest any la possibilitat que clients de qualsevol operadora contractessin la seva televisió en ‘streaming’ per 8 euros al mes. D’altra banda, l’estratègia d’una de les seves rivals també incideix en la indústria audiovisual: Vodafone afirma ser l’agregador més gran del món de sèries i pel·lícules i ofereix als seus clients ‘packs’ amb alguns dels serveis de vídeo inclosos en la seva oferta comercial.

La importància d’aquest nou mercat també es demostra en el nivell d’inversió en produccions pròpies: Netflix, 12.000 milions el 2017; Amazon, 4.500 milions, i HBO, 2.200 milions (2017). Grans xifres per aconseguir captar el major nombre de clients.