Un espot sobre la RAE provoca indignació per sexista

L'anunci mostra com una mare aprèn a renyar, amb les paraules correctes, el seu fill gràcies al diccionari

Espot promocional de la RAE. / Acadèmia de la Publicitat

1
Es llegeix en minuts

Diverses organitzacions de dones han demanat a la Real Academia Española (RAE) que desautoritzi, per "sexista i discriminatori de la dona", l'anunci realitzat per l'Acadèmia de Publicitat per celebrar el 300 aniversari de la docta casa. En un comunicat conjunt, la Federació de Dones Progressistes, la Federació d'Associacions de Dones Separades i Divorciades i la Fundació Dones critiquen que un espot "que pretén ser un homenatge a la institució de la llengua presenta la dona com la responsable de les tasques de la neteja de la casa, cosa que reprodueix els estereotips que segueixen fomentant la desigualtat entre homes i dones".

La campanya l'hi va encarregar l'Acadèmia de Publicitat a l'agència Shackleton, i juga amb el lema de la RAE de "limpia, fija y da esplendor"."Ens vam adonar que el lema de la RAE, que data del 1713, era molt vàlid. De fet, s'assemblava al d'un producte de neteja. Així va sorgir la idea. Netejar el llenguatge --va declarar dies enrere Juan Silva, de Shackleton, a elmundo.es--. Ho hem fet amb humor, exagerant, forçant la part en què es parla malament i aquella en què es parla bé. Ens hem pres aquesta llicència. Esperem que els acadèmics no es molestin".

Notícies relacionades

Les organitzacions de dones lamenten que sigui precisament una associació que pretén representar el sector de la publicitat la que reprodueixi l'estereotip que és la dona la que ha d'ocupar-se de les tasques de neteja de la casa. "La publicitat és un dels sectors on més se segueixen reproduint els estereotips sexistes i discriminatoris amb la dona", assenyalen. Aquestes entitats creuen estem davant una oportunitat perquè la RAE "es posicioni en el camí cap a la igualtat entre homes i dones", encara més quan es tracta d'"una institució acadèmica que no es caracteritza per promoure la igualtat en el seu propi organisme", ja que en 300 anys d'història amb prou feines vuit dones han estat acadèmiques de la llengua. Dels 43 membres actuals, únicament set dones són acadèmiques.

En el comunicat, els col·lectius firmants anuncien que remetran un escrit a l'Observatori de la Imatge de les Dones de l'Institut de la Dona en què denunciaran "el contingut sexista" de l'anunci realitzat per l'Acadèmia de Publicitat.