PROGRAMACIÓ

«El documental és més accessible amb la crisi»

Joan Salvat afirma que 'Sense ficció' és pioner entre les TV generalistes

Joan Salvat.

Joan Salvat.

2
Es llegeix en minuts
SONIA GARCÍA GARCÍA
BARCELONA

des del 23 de gener del 2009, TV-3 dedica al documental un horari privilegiat amb Sense ficció. I aquesta decisió ja ha aconseguit el seu primer reconeixement. En la 18a edició dels premis Zapping, Sense ficció va rebre el guardó dels Grups d'Anàlisi de Programes. El seu director i presentador, el periodista Joan Salvat, afirma que a poc a poc s'han anat fent «un espai dins la programació televisiva».

Sense ficció és el primer programa d'aquesta naturalesa que emet una televisió pública, «a la seva primera cadena», precisa Salvat. L'any 2008 era tot un repte, perquè tenia un horari que sobrepassava la mitjanit. «L'hem anat portant a prime time, sobretot quan es tracta de produccions pròpies», explica.

TV-3 ha intentat durant tots aquests anys oferir al gran públic «un gènere que en les grans cadenes de televisió o en les televisions generalistes no existia», comenta el periodista, al mateix temps que assegura que no es penedeix d'haver deixat el programa 30 minuts, del qual va estar al capdavant durant 24 anys. Al contrari, precisa, «agraeixo a Mònica Terribas, l'exdirectora de Televisió de Catalunya, que m'hagi invitat a dirigir Sense ficció, perquè m'ha donat bons resultats».

Després d'assenyalar la seva satisfacció pel premi Zapping, «el primer que rep com a programa» -encara que compta amb diversos documentals que han estat distingits-, Salvat assenyala que l'objectiu és reflexionar sobre els grans temes de la societat, però des d'una mirada

àmplia. «Per mi, Grizzly man, de Werner Herzog, pot ser un documental social tant com el tema de l'envelliment de la població a Catalunya», apunta.

Per una altra banda, explica que el criteri per seleccionar els documentals que no són propis és bàsicament un: «Que ens encanti, que ens agradi molt el que estem veient a la pantalla». A més a més, afegeix, «cada vegada tenim més propostes», perquè en temps de crisi el documental és més accessible que la ficció, ja que és un treball molt més barat, «tot i que això no vol dir que sigui més fàcil».

Notícies relacionades

Salvat també esmenta la crisi econòmica. «Com tothom, TV-3 tindrà dificultats per produir», i per això intentarà «aguantar tant com pugui fins que millori la situació», augura. Per combatre els problemes financers, Salvat avança que Sense ficció buscarà «ajuntar esforços amb altres televisions».

«Ens hem d'ajudar entre cadenes», conclou. Per això, TV-3 ha posat en marxa Demà moriré, un projecte de la tele autonòmica que «sense suport no es podria aconseguir». Així, hi col·laboraran la BBC britànica, Canal+, TVE i la televisió pública finlandesa. El documental explicarà la història d'un advocat guatemalenc que afirma que serà assassinat pel president de la República, i per això ha deixat un vídeo gravat. «Ell mateix contracta un sicari perquè el mati», diu.