Frau financer a la xarxa social

La CNMV investiga X (Twitter) per permetre frau sobre criptomonedes

La CNMV investiga X (Twitter) per permetre frau sobre criptomonedes
1
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Nou problema per a X. La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha obert una investigació contra la xarxa social anteriorment coneguda com a Twitter per haver violat la llei al permetre la difusió de publicitat de criptomonedes i altres productes financers il·lícits.

El president de l’organisme de supervisió espanyol, Rodrigo Buenaventura, ha explicat en una trobada del sector celebrada aquest dimecres que hi han detectat anuncis publicitaris «promocionats per un xiringuito financer». Aquests utilitzen la imatge d’actors coneguts sense el seu consentiment i falsegen pàgines de diaris per dotar els seus missatges de més credibilitat entre els usuaris.

«Es tracta de difondre un intent de frau comès per una entitat pirata amb una web falsa i aprofitant sense el seu coneixement el prestigi de personatges famosos», ha detallat Buenaventura, que ha remarcat que la missió d’aquests actors és «mirar d’obtenir dades i diners d’inversors».

Fonts de la CNMV han confirmat a EL PERIÓDICO que l’organisme «exercirà els seus poders de supervisió i sanció», ja que les entitats que s’estan anunciant en l’antiga Twitter «no poden oferir el seu servei». No han especificat si s’obrirà un expedient sancionador contra la companyia encapçalada per Musk, si bé les paraules de Buenaventura poden llegir-se com una amenaça implícita.

Infracció molt greu

L’article 246.3 de la llei dels Mercats de Valors i dels Serveis d’Inversió, incorporat al març, obliga les grans empreses d’internet, els mitjans de comunicació i les xarxes socials a prendre mesures per evitar la difusió d’anuncis sobre mètodes d’inversió d’entitats sense llicència.

Notícies relacionades

Aquestes companyies han de comprovar i garantir que els anunciants compten amb l’autorització permanent. De no fer-ho, se’ls poden imposar multes que poden superar els cinc milions d’euros. X podria haver incorregut en aquesta infracció, considerada molt greu, al permetre la publicació a la seva plataforma d’anuncis fraudulents patrocinats per entitats sobre les quals pesa una advertència.

El president de la CNMV ha mostrat la seva «preocupació» per la «permissivitat i fins i tot complaença» amb els fraus financers i ha demanat a les empreses tecnològiques «no admetre com a remuneració per anuncis ni un euro d’empreses sense autorització destinades a lucrar-se mitjançant l’engany als seus seguidors».