Pugna entre gegants tecnològics

La guerra de Facebook i Apple per la privacitat s’agreuja

  • El sistema antiseguiment impulsat per Apple perjudica el model de negoci de la xarxa social, que utilitza les dades dels usuaris per vendre publicitat

  • Facebook acusa la multinacional de perjudicar així les oportunitats de negoci de les petites empreses que utilitzen la plataforma per promocionar-se

La guerra de Facebook i Apple per la privacitat s’agreuja
4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

ver +

Si sabessis amb quines dades personals es queden les aplicacions que utilitzes, ¿continuaries permetent que et rastregin? Aquesta és la gran qüestió que ha portat a una guerra oberta entre Facebook i Apple, dues de les plataformes tecnològiques més poderoses del món. Una pugna que s’ha agreujat en les últimes setmanes i en la qual es disputa la privacitat dels usuaris.

El motiu de la creixent mala relació entre les dues empreses és iOS 14.5, l’última versió del sistema operatiu que Apple va llançar el 26 d’abril passat i que inclou un sistema antiseguiment. Amb aquesta actualització, totes les aplicacions per a iPhone i iPad hauran d’informar els usuaris de les dades que obtenen amb la seva activitat i demanar-los permís per utilitzar-les. Si t’hi negues, no podran recopilar la teva informació.

Aquest canvi és clau per a Apple, que des de fa anys utilitza la privacitat com a posicionament de la seva marca per destacar en un mercat digital en el qual l’ús de dades personals és una cosa habitual, tot i que no per això menys preocupant. «Anteposar els guanys a la privacitat [...] és vigilància. I les enormes quantitats de dades personals només serveixen per enriquir sles empreses que les recopilen», va assenyalar el 2018 Tim Cook, director executiu d’Apple, en la que es considera l’inici del seu enfrontament amb aquestes companyies.

¿Per què perjudica Facebook?

El model al qual es referia Cook és la base de l’imperi de Facebook. El conglomerat digital liderat per Mark Zuckerberg –que incorpora altres plataformes com Instagram, WhatsApp o Messenger– viu de recopilar la ingent quantitat de dades que generen els seus usuaris per elaborar perfils segmentats i vendre’ls a la indústria publicitària.

L’actualització d’Apple obliga els desenvolupadors d’aplicacions a informar els usuaris de l’ús de l’IDFA, l’identificador publicitari que, com les galetes (cookies, en anglès), segueixen la teva activitat quan estàs connectat i la registren perquè això després serveixi a les empreses que paguen per posar anuncis a Facebook.

El 21 d’abril Facebook va semblar acceptar els canvis i va prometre «nous protocols de mesurament». No obstant, aquest cop al seu model de negoci ha fet que WhatsApp actualitzi les seves polítiques per continuar recopilant les dades personals dels nostres telèfons mòbils –també iPhone– i compartir-les obertament amb Facebook.

¿Quin impacte pot tenir?

L’arribada d’aquest nou sistema antiseguiment d’Apple pot tenir un fort impacte en la indústria digital. Segons apunten diverses enquestes, això podria fer que un 80% de les persones preguntades no donés el seu consentiment per ser rastrejades amb finalitats publicitàries. Facebook calcula que aquest canvi faria que els anuncis a la seva plataforma siguin un 60% menys efectius.

Conscient d’aquesta amenaça al seu model de negoci, Facebook ha llançat una agressiva campanya contra Apple. En aquesta campanya, acusa l’empresa de Cupertino (Califòrnia) de perjudicar les empreses petites amb aquests canvis. I, en part, és cert, ja que moltes se serveixen de les dades que Facebook proporciona dels seus usuaris per poder llançar anuncis personalitzats que millorin els seus negocis. Si l’efectivitat de la publicitat cau, també cauen les vendes d’aquestes empreses. Això pot portar-les a no fer-ho a Facebook.

En una rivalitat cada vegada més marcada, Facebook també ha rellançat les crítiques a Apple per les acusacions de monopoli que pengen sobre ella per la comissió del 30% que apliquen als desenvolupadors que vulguin formar part de la seva botiga digital, l’App Store. «Veiem cada vegada més Apple com un dels nostres competidors més grans», va assegurar Zuckerberg al gener. «Té tots els incentius per utilitzar la seva posició de plataforma dominant per interferir amb el funcionament de les nostres aplicacions, cosa que fan amb regularitat per donar preferència a les seves».

¿A què es deu el canvi d’Apple?

La major part dels ingressos d’Apple es deuen a la venda de dispositius com els iPhone, els iPad o els seus ordinadors portàtils Mac. Això fa que, a diferència de gegants com Facebook o Google, no depengui de l’extracció de dades dels seus usuaris per convertir-los en publicitat i nous beneficis.

Notícies relacionades

Des de fa anys, la multinacional de la poma ha reaccionat a la successió d’escàndols per mal ús de dades privades i a la creixent conscienciació ciutadana reforçant la privacitat en el seu sistema. Aquesta estratègia li permet reforçar la seva marca i donar un valor més gran als seus productes davant les altres tecnològiques de Silicon Valley.

Tot i que el seu pas anticipa una nova era de publicitat digital més respectuosa amb la privacitat, la implicació d’Apple té fissures: cobra 12.000 milions de dòlars a l’any perquè Google sigui el cercador per defecte dels seus dispositius i extregui dades als seus usuaris.