Fenomen digital

Tots contra Clubhouse: l’àudio marca la batalla pel futur de les xarxes socials

  • Granss plataformes com Facebook, Twitter o Reddit llancen els seus productes de xerrades en directe per competir amb la irrupció de Clubhouse

5
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

ver +

El futur de les xarxes socials és a l’àudio. Així ho indiquen els moviments de grans plataformes com Facebook, Twitter o Reddit, que en les últimes setmanes han llançat o anunciat noves funcionalitats per incloure en els seus espais les xerrades en directe i competir així amb Clubhouse, l’emergent xarxa social que ha tornat a posar la veu com a camp de batalla per aconseguir el mercat digital.

Per entendre el que està succeint a Silicon Valley primer cal conèixer Clubhouse. El nou gran fenomen social va començar a caminar l’abril del 2020, oferint un espai per a xerrades i debats en plena pandèmia. La plataforma funciona com un centre de conferències, els usuaris poden crear les seves amb ponents per parlar de qualsevol tema o assistir a les d’altres. A diferència dels podcasts, la seva emissió és en directe i no es grava, cosa que estalvia el procés d’edició i incentiva l’interès per no perdre’s actes que són únics. A l’estar encara en fase de desenvolupament, l’‘app’ només funciona amb invitació i per a usuaris d’iPhone.

La senzillesa de Clubhouse va fer que la plataforma fos ràpidament adoptada per inversors, empresaris, informàtics, periodistes i professionals del màrqueting als Estats Units. No obstant, no va ser fins aquest gener passat quan se’n va disparar l’ús. Va ser llavors quan el magnat multimilionari i fundador de Tesla Elon Musk va participar en una xerrada sobre l’acte de troleig amb el qual milers de petits inversors havien fet trontollar Wall Street.

Consolidació de Clubhouse

Poc després es van unir personalitats com Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, la presentadora Oprah Winfrey o el cantant Justin Bieber, cosa que va contribuir a augmentar la seva popularitat. «Clubhouse ha sabut vendre’s molt bé i arribar en un moment de pandèmia en què tant consum de pantalles ha generat fàstic», assenyala el periodista David Arráez. Aquest model d’àudio permet una interacció més gran sense haver d’estar pendent de la imatge. «Això fa que funcioni», assegura.

Clubhouse s’ha convertit en l’‘app’ que creix més ràpid del món. Actualment compta amb 10 milions d’usuaris actius a la setmana i aquest diumenge va tancar una nova ronda de finançament que, segons va avançar Reuters, valoraria la companyia en 4.000 milions de dòlars (uns 3.314 milions d’euros). La seva última ronda, al gener, havia xifrat el seu valor en 1.000 milions. «A Clubhouse hi ha una forta idea de comunitat i una capacitat meravellosa perquè els creadors enfoquin nous temes», explica Inma Ferragud, especialista en comunicació digital. «Això ofereix moltes possibilitats a les marques».

El seu èxit ha desencadenat una competència entre xarxes socials que no es veia des de la batalla per les històries de Snapchat que va acabar conquerint Instagram.

Allau de rivals

Clubhouse no és la primera xarxa social que ofereix als seus usuaris un espai per a xerrades d’àudio en directe. Fundada el 2015, la plataforma Discord va ser una de les pioneres a utilitzar els xats de veu per connectar les seves comunitats, que en el seu inici van ser del món dels videojocs. No obstant, en aquests xats podia parlar tothom mentre que els de Clubhouse separen entre el plafó de ponents i l’audiència. L’èxit d’aquest model ha fet que a finals de març Discord llancés una nova versió que s’adapta a les xerrades d’àudio com a conferències.

Va ser concretament en una comunitat periodística a Discord on, aquest dilluns, Zuckerberg va anunciar que, en els pròxims sis mesos, Facebook també farà el salt a l’àudio. I ho farà amb tres noves funcionalitats: una eina per crear i promocionar podcasts; ‘Soundbites’, que servirà per publicar àudios en format curt —com TikTok sense vídeo— i sala de xerrades d’àudio en viu. Aquesta última replica el model que ha popularitzat Clubhouse però, a diferència d’aquesta, permetrà guardar les xerrades per publicar-les com a podcasts i monetitzar-les amb entrades o subscripcions.

Un dels punts febles que arrossega Clubhouse és la seva limitada disponibilitat per a usuaris d’iPhone. Als EUA, Apple domina el mercat de la telefonia mòbil, però no així a Europa, on el lidera Android. Conscient d’aquest buit, Twitter va llançar al març ‘Twitter Spaces’, la seva rèplica de sales d’àudio en directe que funciona en els dos sistemes operatius (tot i que de moment limitat a pocs usuaris ja que també està en desenvolupament). Abans, la plataforma havia intentat adquirir l’emergent xarxa social per 4.000 milions de dòlars però les negociacions no van prosperar, segons va informar Bloomberg.

Després d’iniciar ‘El Ciberdiario’, un programa diari a Clubhouse, Arráez va decidir passar a Spaces. «Clubhouse té un format que enganxa molt i té potencial, però l’aplicació és més madura a Twitter», explica. Allà ja comptes amb una audiència i permet una interacció més gran amb emoticones.

Aquest dilluns, Reddit també va anunciar ‘Reddit Talk’, una funcionalitat calcada a les anteriors. A les seves sales de xat, els moderadors de les comunitats del fòrum més popular del món podran iniciar i gestionar xerrades amb altres usuaris. Altres grans plataformes com Spotify, LinkedIn i Slack també estan desenvolupant el seu clon particular de Clubhouse. La primera ho farà després d’adquirir Locker Room, una ‘app’ d’àudio d’esports en directe llançada a l’octubre.

¿Aguantarà Clubhouse?

Notícies relacionades

L’aparició d’alternatives ha començat a afectar Clubhouse. Al març les descàrregues de l’‘app’ van caure un 72%, passant de 9,5 milions a 2,7, segons dades de Sensor Tower. Això ha portat a cert escepticisme sobre el seu futur. «El desenvolupament de Clubhouse està sent molt lent i això els pot dificultar retenir els seus usuaris», assenyala Ferragud. «Twitter té més diners, enginyers i capacitat per aguantar usuaris d’Android».

Les ambicioses apostes d’aquests gegants evidencien el creixent pes de la veu a les xarxes socials. «L’àudio també serà un mitjà de primera classe», va assenyalar Zuckerberg en la xerrada amb el periodista Casey Newton. Amb el seu desembarcament, ja seran més de 30 les aplicacions d’àudio social existents. La batalla per dominar aquest mercat just ha començat.