NOUS SERVEIS

Barcelona és pionera en identificació digital a través del mòbil

Una app desenvolupada per l'Ajuntament de Barcelona permet a la ciutadania identificar-se remotament, de forma segura, mitjançant l''smartphone'

L’Ajuntament de Barcelona desenvolupa aplicacions per facilitar la relació amb els ciutadans.

L’Ajuntament de Barcelona desenvolupa aplicacions per facilitar la relació amb els ciutadans.

2
Es llegeix en minuts

L'Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa la idBCN, una innovadora aplicació que facilita als ciutadans identificar-se mitjançant un terminal intel·ligent i accedir a diversos tràmits i serveis telemàtics de manera jurídica i tecnològicament segura.

El nou sistema es basa en un registre d'identitats mòbils que fa possible associar un número de telèfon mòbil a cada ciutadà que vulgui disposar d'aquesta modalitat d'acreditació digital.

Entre els serveis ja disponibles, els usuaris podran obtenir una còpia del padró municipal, pagar l'impost de vehicles o el servei de la grua. L'objectiu del consistori és anar ampliant la capacitat de l'aplicació, tant per a gestions de l'Ajuntament de Barcelona com d'altres empreses públiques o privades que vulguin utilitzar el sistema. En aquest sentit, ja s'està treballant amb CatSalut per accedir al servei públic de salut a través de l'aplicació. Fins i tot s'obrirà a entitats privades, com els gimnasos DIR, amb els quals ja es té el projecte d'integrar el seu servei d'identificació a idBCN. 

L'app també permet entrar, des de l'ordinador, a la Carpeta del Ciutadà de l'Ajuntament de Barcelona, identificant-se prèviament. El sistema reuneix els requisits de seguretat que marquen els estàndards, tant d'àmbit local com internacional. En aquest sentit, idBCN funciona amb un pin de seguretat intransferible que garanteix que, en cas de pèrdua o robatori, no es pugui suplantar la identitat de l'usuari.

Cal destacar que aquesta solució tecnològica ha obtingut el Premi Novay Identitat Digital 2013.

 

 

Mecanisme pioner

La iniciativa, desenvolupada per l'àrea d'Hàbitat Urbà a través de l'Institut Municipal d'Informàtica, forma part del conjunt d'accions impulsades en el marc de la Capitalitat Mundial del Mòbil que Barcelona ostenta fins al 2018 i per l'aposta de convertir-se a una 'smart city' de referència. L'objectiu, segons fonts del consistori català, és millorar el benestar i la qualitat de vida dels ciutadans, utilitzant la tecnologia com a eina de comunicació i de proximitat amb les persones, a la vegada que es milloren els serveis que l'administració proporciona als residents.

L'aplicació, que ha tingut un cost aproximat de 100.000 euros, té l'objectiu de ser una alternativa als certificats digitals tradicionals, utilitzant les possibilitats de tecnologies tan àmpliament implantades com el telèfon mòbil.

Accessibilitat del sistema

idBCN permet a la ciutadania identificar-se remotament de forma segura a través d'una identitat digital que es troba en el seu telèfon mòbil. Es basa en un registre d'identitats digitals mòbils que permet associar un número de telèfon mòbil a cada ciutadà que vulgui disposar d'aquesta nova modalitat d'acreditació digital.

Qualsevol usuari que disposi d'un 'smartphone' connectat a internet (amb línia de dades o a través de wi-fi) podrà sol·licitar i utilitzar la seva identitat digital idBCN a través d'una aplicació, disponible per a iOS i Android.

Notícies relacionades

El sistema tècnic que recolza aquesta identitat compleix els estàndards tècnics i jurídics nacionals i internacionals de manera transparent per als ciutadans, que només interactuen amb l'aplicació del seu telèfon. Aquest sistema es podrà utilitzar per accedir de forma segura a llocs web, així com serveis prestats a través d'altres canals, com el telefònic o el presencial.

Barcelona és la primera ciutat que implementa un sistema d'aquest tipus per als seus ciutadans i el posa en marxa per accedir a serveis telemàtics municipals o de ciutat.