Novetats del cas

La Policia Nacional descarta que Santiago Laiglesia sigui coautor dels anònims que va rebre Helena Jubany

Els pèrits cal·ligràfics mantenen que Xavi Jiménez, l’altre investigat, va escriure el gruix de la segona nota i afirmen que no es pot determinar qui va escriure les parts restants

L’Audiència de Barcelona deixa en llibertat Santiago Laiglesia, investigat per la mort d’Helena Jubany

Els testimonis del cas Helena Jubany ratifiquen que Santi Laiglesia també vivia a l’edifici del crim

Santi Laiglesia, principal sospechoso del asesinato de Helena Jubany, a su llegada a los juzgados de Sabadell

Santi Laiglesia, principal sospechoso del asesinato de Helena Jubany, a su llegada a los juzgados de Sabadell / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els pèrits cal·ligràfics de la Policia Nacional han conclòs que Santiago Laiglesia, el principal investigat per l’assassinat d’Helena Jubany el desembre del 2001, no va escriure cap paraula dels dos anònims que la víctima va rebre abans del crim. En un informe anterior, aquests especialistes van identificar Xavi Jiménez, l’altre investigat en aquesta causa reoberta al jutjat de Sabadell, com la persona que va redactar el gruix de la segona nota. I en aquest últim document, la Unitat Central de Criminalística remarca que no es pot saber a qui pertany la lletra que queda sense identificar.

El jutjat de Sabadell, després d’aquesta última prova, ha donat cinc dies a les parts perquè demanin noves proves. És a dir, ha deixat en mans de la defensa dels dos acusats –i també de la fiscalia i de l’acusació particular que exerceix Benet Salellas– la possibilitat de sol·licitar que es continuï investigant el cas en un sentit o un altre. Transcorregut aquest termini de temps, la jutge valorarà cada una de les peticions si es produeixen i, si no les accepta, es tancarà la instrucció. En cas contrari, es prolongarà.

Aquest horitzó possible, el del final d’una instrucció que es va reobrir el desembre del 2021, quan faltava un dia perquè el crim prescrigués, significaria que el judici se celebraria possiblement a finals del 2026 o principis del 2027. Quan es formalitzi aquest final de la instrucció, la fiscalia i l’acusació particular hauran de formalitzar qui dels dos investigats acusen –o tots dos– i detallar per quins motius i quina pena sol·liciten.

La jutge també ha notificat aquest dimecres que manté la condició de «provisional» per al sobreseïment de la causa contra Ana Echaguibel, una dona que va arribar a ser empresonada el 2002 per aquests fets però contra la qual la família de la víctima ja no acull cap sospita després de les últimes proves d’ADN.

Els anònims

El cos d’Helena Jubany va ser llançat des del terrat d’un edifici del carrer de Calvet d’Estrella de Sabadell la matinada del 2 de desembre del 2001. L’autòpsia va concloure que, quan va ser llançada en roba interior des de la teulada, Jubany estava sedada amb benzodiazepines, la mateixa droga que contenia una de les begudes que acompanyaven els dos anònims que, presumptament, Xavi Jiménez i una altra persona li van enviar abans de ser assassinada.

Les dues notes manuscrites eren dins de dues bosses de plàstic que van deixar penjades a la porta del seu domicili. La primera bossa va ser entregada el 17 de setembre del 2001 i contenia una orxata, un croissant de xocolata i un escrit amb el següent missatge: «Helena “sorpresa” passàvem per aquí i hem dit a veure que s’explica Helena. Som??? (et trucarem, “a menjar-s’ho tot”)».

La segona va arribar el 9 d’octubre del 2001 i contenia un suc de préssec en un flascó de vidre i una nota més extensa, redactada aparentment per dos autors diferents, que expressava el desig dels emissaris desconeguts de coincidir de nou amb ella en una altra excursió de la UES (Unió Excursionista de Sabadell) i informant que, després de deixar-li la bossa, se n’anaven a buscar un lloc per aprendre anglès a Sabadell.

La Policia Nacional considera que Jiménez va escriure el gruix d’aquesta segona nota però no l’encapçalament i l’última paraula que la tanca: «petons». I en aquest últim informe de la Unitat Central de Criminalística es remarca que no ha resultat possible saber qui ha escrit la part que no va redactar, suposadament, Jiménez.

L’octubre del 2001, quan Jubany va rebre aquest segon anònim, es va beure part d’aquell suc de préssec i va caure en un estat de somnolència. I va sospitar que podria contenir algun tipus de substància tòxica. Havia sobrat líquid al flascó i el va portar a un laboratori de Barcelona per analitzar-lo. Va donar positiu en benzodiazepina.

Els amics de Sabadell

Helena Jubany va estudiar Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i, després d’aconseguir una feina de bibliotecària a Sentmenat (Vallès Occidental), es va mudar a Sabadell, una ciutat nova per a ella. Es va inscriure a la UES per conèixer gent i així es va acostar a un grup d’amics del qual formaven part Xavi Jiménez, Santi Laiglesia i la seva parella sentimental, Montse Careta, o Ana Echaguibel. La Policia Nacional, el 2001, va posar la lupa sobre aquests nous amics de Sabadell al cap de pocs dies de la seva mort.

Com que l’Helena havia conservat els anònims i també el resultat de l’anàlisi que el laboratori va practicar al suc enviat per l’anònim, la Policia Nacional va poder vincular aquells escrits amb els assassins: estaven units per les benzodiazepines.

Montse Careta vivia al bloc des del terrat del qual va ser llançada l’Helena i al seu domicili els investigadors van trobar Dormicum, el principi actiu del qual és la benzodiazepina. La Montse va ser detinguda mesos després del crim, igual que Ana Echaguibel. Però la Montse es va suïcidar a la presó de Wad-Ras abans de ser jutjada. Després de la seva mort, l’Ana va sortir de la presó i la causa es va arxivar fins al 2021.

Notícies relacionades

Amb la causa reoberta, Santiago Laiglesia és el principal investigat per aquests fets, i fins i tot ha ingressat en presó preventiva durant dos mesos, després que el seu ADN hagi sigut trobat en el jersei que Jubany vestia el dia dels fets.

Xavi Jiménez, per la seva banda, també es troba investigat, sobretot a causa dels anònims i de les contradiccions en les seves declaracions, tot i que la Policia Nacional no pot ubicar-lo al pis de Careta ni en contacte amb Jubany el dia de la seva mort.