Ciberdelictes

Una víctima gallega d’una estafa bancària: «En 10 minuts em van deixar sense res»

L’Aida va rebre un SMS per verificar un càrrec de 500 euros a través del qual la van piratejar

Una víctima gallega d’una estafa bancària: «En 10 minuts em van deixar sense res»
2
Es llegeix en minuts

Els atacs cibernètics estan a l’ordre del dia i amb l’objectiu de posar sobre avís potencials víctimes; la gallega Aida Lorenzo vol relatar la seva història. «M’he quedat sense res», lamenta la jove, que ha sigut víctima de smishing, una forma de ‘phishing’ en què s’utilitzen els telèfons mòbils com a plataforma d’atac. El delinqüent fa l’atac amb un intent d’obtenir informació personal, inclosos els números de la targeta o de la seguretat social. En el cas de l’Aida, a través d’un únic missatge de text que li va arribar al telèfon mòbil el 23 de setembre passat, els hackers van ser capaços de robar-li 8.000 euros del compte al Banco Santander.

«Em va arribar un SMS del Santander al mateix fil de missatges que m’enviava el banc. Deia que hi havia un càrrec en el meu compte de 528 euros i em facilitaven un enllaç per verificar-ne la compra», explica l’Aida Lorenzo, que va clicar en aquest enllaç i va ser dirigida a una pàgina similar que utilitza el Banco Santander per introduir les dades d’accés a la banca online. «Era idèntica», assegura la jove. Va ser quan va escriure la seva clau i la pàgina es va congelar quan va començar a sospitar i va trucar al banc.

«En un interval de 10 minuts em van robar 7.000 euros», denúncia. Per aconseguir-ho li van fer un traspàs entre dos comptes dels quals és titular per import de 7.000 euros, per a, posteriorment, amb la seva targeta bancària fer compres per valor de 1.400, 1.700, 1.700 i 1.200 euros a través de Revolut, un neobanc. «Tot sense el meu consentiment i sense cap missatge de verificació», destaca l’Aida, indicant, a més, que el seu límit de despesa diària a la targeta era de 1.200 euros.

Per acabar-ho d’adobar, li van retenir 2.000 euros a majors d’un compte bancari que acabava de crear conjuntament amb la seva parella. «Els van treure a crèdit a través d’una targeta que en cap moment vam sol·licitar, però que el banc va entendre oportú emetre per considerar que tenim un bon historial bancari previ», explica aquesta veïna d’A Cañiza, criticant que «el que passa és que els va bé emetre-la perquè els interessa que la gent utilitzi crèdit, però realment dubto que el nostre historial de gent jove cobrant poc sigui un bon historial bancari».

2.000 euros més

Notícies relacionades

L’Aida viu actualment a Madrid i, per tant, quan es va adonar que havia sigut víctima d’una estafa va tornar a A Cañiza per tramitar-ne la denúncia. «Això va ser un divendres; ja que dissabte vaig tornar a Galícia i dilluns a primera hora ja era a la sucursal del Banco Santander a A Cañiza», indica la jove, lamentant que a l’oficina d’A Cañiza no li van permetre bloquejar el traspàs dels 2.000 euros a crèdit que li havien retingut. Va haver d’anar a la sucursal de Puxeiros, a Mos, per poder fer-ho, i, a continuació, va acudir al lloc de la Guàrdia Civil de Ponteareas per presentar la pertinent denúncia per un delicte d’estafa bancària per transferència no consentida mitjançant manipulació informàtica o artifici semblant.

L’atac cibernètic patit per l’Aida no és un fet aïllat, ja que la Policia Nacional ha alertat en l’última setmana de la proliferació d’aquest tipus d’estafes mitjançant la suplantació del banc. «Semblava real», explica la jove d’A Cañiza, a qui han deixat amb 1.000 euros al compte. «Mil euros que hauré d’invertir a pagar un advocat per intentar recuperar els meus diners», lamenta Aida Lorenzo.