El fiscal demana 19 anys de presó per als autors de l'incendi d'Horta de Sant Joan
El ministeri públic també sol·licita sis milions d'euros en indemnitzacions
El foc va matar cinc bombers el juliol del 2009
Antonio Paz, un dels incendiaris d’Horta de Sant Joan, amb el seu advocat a la sortida dels jutjats de Gandesa. /
El ministeri fiscal ha presentat una petició de pena de 19 anys de presó per als dos presumptes piròmans acusats de provocar l'incendi forestal en què van morir cinc bombers a Horta de Sant Joan (Terra Alta) l'estiu del 2009, i en què un sisè va patir cremades de gravetat. Tal com va avançar aquest diumenge 'Diari de Tarragona', en el seu escrit de conclusions provisionals sobre el cas el fiscal acusa Antonio Paz, de 33 anys i veí de l’Aldea, i Lorenzo Forner, de 34 i resident a Càlig, d'un delicte d'incendi forestal, cinc d'homicidi imprudent i un altre de lesions. També se'ls demanen 6 milions d'euros en indemnitzacions.
El foc més malèfic que ha afectat les Terres de l'Ebre en molts anys, per les víctimes mortals ocasionades, va començar el 20 de juliol del 2009, quan un dels acusats, segons el fiscal, va apilar branques en una esplanada a 10 metres del mas de Pixantó, al barranc de Covars, mentre l'altre li feia fotografies, i sense fer un cercle de seguretat, van calar foc a la pila de fusta “plenament conscients de les conseqüències que comportava”, tal com exposa l'escrit del ministeri fiscal, traslladat a la Fiscalia Provincial de Tarragona.
Després se'n van anar i en la fuga, a les 21.10 hores, es van trobar amb el propietari del mas de Sotorras, a qui van dir que havien trucat a emergències perquè hi havia un incendi. Però en realitat, la primera trucada l'havia fet l'amo de la masia, Jorge Giné, i la trucada d'Antonio Paz a emergències no va entrar fins després d'aquella trobada, a les 21.17 hores.
CANVI DE VENT
Notícies relacionadesEl foc va agafar de seguida grans proporcions. L'endemà, el 21 de juliol, es va descontrolar amb un canvi de vent que va registrar ràfegues de 40 quilòmetres per hora, i va entrar a la zona segura on hi havia els membres de la unitat Graf (Grups de Suport d'Actuacions Forestals) de Lleida, que van quedar atrapats. En aquesta trampa mortal van perdre la vida Jaume Arpa, Jordi Moré, Ramon Espinet, Pau Costa i David Duesaigües, mentre que Josep Maria Pallàs va resultar ferit greu. Des de l'inici, els familiars de les víctimes van acusar de negligència el cap de guàrdia dels Bombers, Delta 0, però el març del 2013, l'Audiència de Tarragona va decretar l'arxivament de les acusacions per homicidi imprudent a Carles Font, arxivamentCarles Fonti va mantenir només les acusacions contra els dos suposats piròmans del foc. Les famílies dels bombers morts van arribar a un preacord amb el departament d'Interior i van acceptar una indemnització conjunta d'un milió d'euros.
L'incendi es va donar per extingit el 3 d'agost, després d'arrasar 941 hectàrees d'Horta de Sant Joan i Prat de Comte (Terra Alta). Després de la petició de pena del fiscal, seran la Generalitat i els propietaris de finques afectades, i posteriorment les defenses, els que formularan la qualificació prèvia al judici.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
