Les noves comunicacions

Moventis i Sagalés gestionen la meitat del sector del bus interurbà

Un estudi reclama que es liberalitzin les línies més rendibles per augmentar els operadors i poder abaixar preus en benefici dels usuaris

«El nombre de desplaçaments entre el 2014 i el 2024 va pujar un 50%», diu un empresari

Moventis i Sagalés gestionen la meitat del sector del bus interurbà
3
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

Dues empreses, Moventis i Sagalés, acaparen el 46% de la facturació i el 45% dels viatgers en el sector del transport d’autobús interurbà a Catalunya. I sis empreses (afegint al llistat Hife, Bus Garraf, Planas i Alsa) són responsables de tres de cada quatre viatges d’aquest tipus. Va ser l’avís fet per l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) el 2023, en un informe on advertia que el preu mitjà que paguen els usuaris (15 cèntims per quilòmetre) és molt superior al del conjunt d’Espanya (set cèntims) i al d’altres països com França (5,4 cèntims), Itàlia (4,1) o Portugal (3,7).

L’estudi de l’ACCO, elaborat pels professors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Anna Casas i Javier Asensio, reclamava que es liberalitzin les línies més rendibles per augmentar els operadors i poder abaixar preus en benefici dels ciutadans. Hi ha una dada eloqüent: Moventis i Sagalés, les empreses que dominen el mercat, tenen el 46% de la facturació amb menys del 38% dels quilòmetres recorreguts, cosa que mostra que tenen línies especialment rendibles.

Concursos de la Generalitat

L’estudi de l’ACCO completa el top 10 d’operadors amb Teisa, Autocorb, Tusgsal i Monbus, en un mercat en el qual, segons dades del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, que lidera la consellera Sílvia Paneque, hi ha 51 empreses que han guanyat els concursos de la Generalitat per atendre 151 concessions. D’aquestes 51 empreses, una vintena exploten diverses marques.

Al capdavant del sector hi ha Moventis, la filial de transport del grup familiar Moventia. La companyia dels Martí va facturar 400 milions d’euros el 2024 amb Moventis, dedicada al transport interurbà no només a Catalunya, sinó també a Espanya i països de l’estranger. Sagalés, per la seva banda, pot presumir de tenir unes arrels en el negoci que es remunten a l’any 1641 i de mantenir-se com a propietat de la família homònima. Amb prop de 1.500 empleats, el 2023 va aconseguir els 125 milions d’euros en facturació, de la qual gairebé un 30% procedia de les Balears. En els últims mesos, les grans empreses del sector han expressat la seva preocupació respecte a una liberalització d’aquests trajectes atenent a criteris de preu, ja que, afirmen, es podria acabar ressentint la qualitat del servei.

El 2024 hi va haver a Catalunya 82,6 milions de viatges als autobusos interurbans. L’evolució a l’alça és evident, ja que convé recordar que el 2002 els viatgers van ser 37 milions i el 2019 la xifra saltava a més de 70 milions. Un destacat empresari del sector explica en conversa amb EL PERIÓDICO que entre el 2014 i el 2024 el nombre de desplaçaments ha augmentat un 50% i que "sense mobilitat no hi ha economia".

Les raons de l’augment en l’ús de l’autobús interurbà, apunten en el sector, rauen en l’augment demogràfic (Catalunya es troba ja en els 8,1 milions d’habitants), en el boom turístic, en els problemes de la xarxa de Rodalies i en la progressiva expulsió de ciutadans de Barcelona cap al cinturó metropolità pel preu de la vivenda.

Notícies relacionades

El mapa de concessions de què disposa el Departament de Territori mostra que aquest tipus de transport arriba a tot el conjunt de la geografia catalana per contribuir a l’equilibri territorial, i la veritat és que les empreses del sector han estat ocupant zones concretes. Segons fonts del sector, Moventis, amb marques com ara Sarfa, Sarbus/La Vallesana o Casas, opera trajectes entre Barcelona i la Costa Brava o Girona, així com entre la capital catalana i el Maresme i altres centrats en la zona del Vallès. Sagalés ha estat històricament concentrada en el Vallès Oriental, Osona, el Bages i també opera trajectes entre Barcelona i la Costa Brava.

Operadors més petits però també rellevants mostren el mateix comportament. Monbus principalment fa trajectes a l’Anoia, el Baix Llobregat i el Penedès i els connecta amb Barcelona. El Grupo Plana ofereix connexions amb Barcelona i Reus al Camp de Tarragona, la Costa Daurada i el Baix Penedès, mentre que Hife s’encarrega de les Terres de l’Ebre en les connexions amb Tarragona i Barcelona. Alsa opera a Lleida, l’Alt Pirineu i Aran, i Teisa és present a la Garrotxa i el Ripollès.