Nova llei o canvi parcial

La Generalitat estudia adaptar la ja vigent legislació de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana o redactar una norma específica.

Nova llei o canvi parcial
2
Es llegeix en minuts
Pau Lizana Manuel
Pau Lizana Manuel

Periodista

ver +

El Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat va presentar ahir a l’Escola Industrial de Barcelona l’estudi Polígons d’activitat econòmica a Catalunya: que ha comptat amb la col·laboració del Pacte Industrial de la Regió Metropolitana de Barcelona. Es tracta del seu diagnòstic sobre l’estat, els reptes i les necessitats dels polígons industrials que, tal com va avançar EL PERIÓDICO, el Departament ha redactat per estudiar quins passos cal prendre per resoldre els dèficits crònics que pateixen aquests espais.

L’estudi dona l’opció d’adaptar la Llei 15/2020 de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU) i d’altra banda plantegen la possibilitat de redactar una nova llei de polígons d’activitat econòmica. Entre els aspectes que la futura normativa haurà de tenir en compte, destaquen:

CLASSIFICACIÓ DELS POLÍGONS

. L’actual Llei de les APEU proposa una classificació dels polígons industrials en quatre categories: bàsic, consolidat, avançat i excel·lent. Aquest model, tal com reflecteix l’informe, genera alguns dubtes entre empresaris i entitats a l’hora d’encasellar un polígon en una categoria o una altra, especialment entre consolidat i avançat. Una reforma de la llei de les APEU hauria de modificar aquesta tipificació. Alternativament, l’informe també posa sobre la taula la possibilitat de desenvolupar una classificació de només tres nivells en la hipotètica nova llei, a imatge i semblança de la normativa valenciana. Els polígons podrien ser considerats bàsics, avançats o excel·lents segons les seves característiques. L’informe demana que la classificació sigui revisable i variable en el temps.

PAQUET BÀSIC DE SERVEIS.

La futura normativa també haurà d’incloure un "paquet bàsic" d’infraestructures i serveis que garanteixi el funcionament dels polígons, una cosa que, de moment, no està recollit en la llei de les APEU. L’informe recull que en una futura llei s’haurien d’incloure en aquest paquet elements "essencials" com "la connectivitat digital, la il·luminació, el manteniment de les vies internes, l’accés al subministrament energètic sostenible i serveis de gestió de residus".

AJUDES I INCENTIUS

. En la futura llei, el fet de comptar amb una classificació clara i un "paquet bàsic" hauria de facilitar l’establiment d’ajudes i incentius per garantir la modernització i el dinamisme dels polígons. Així ho recull l’informe, que apunta que els polígons requereixen d’"inversions significatives que no poden dependre només dels recursos municipals".

UN ENS DE GOVERNANÇA.

És un dels principals punts discutits en l’estudi del Departament. La majoria de les patronals, associacions i entitats entrevistades semblen estar convençudes de la necessitat que tot polígon compti amb un ens de governança i, de fet, en l’informe es proposa que no tenir-lo suposi "un desavantatge significatiu" a l’hora de rebre ajuts o incentius.

DISTRIBUIR RESPONSABILITATS.

L’estudi també proposa que la pròxima normativa defineixi amb claredat les responsabilitats i competències entre els diferents agents que hi intervenen. El diagnòstic d’Empresa i Treball assegura que "actualment, la falta d’una distribució clara genera confusions i buits de responsabilitat".

Notícies relacionades

COMUNICACIÓ.

Finalment, la nova normativa haurà també de pensar en un sistema més àgil per transmetre les dades relatives al polígon i a la seva activitat econòmica al Sistema d’Informació dels Polígons d’Activitat Econòmica (SIPAE).