Difícil que es torni a repetir
Diversos experts afirmen que "a curt termini" és improbable que torni a passar una cosa d’aquesta magnitud perquè "els sistemes estan en màxima alerta"

Encara no és clar què és exactament el que ha posat en perill la xarxa elèctrica espanyola. Les primeres hipòtesis, lluny de ser confirmades, parlen d’"una pertorbació" que hauria alterat el funcionament d’algunes infraestructures crítiques. Des de Red Eléctrica s’estudia l’opció que l’apagada estigui relacionada amb la desconnexió massiva de plantes solars, probablement relacionades amb dues grans aturades detectades al sud-oest d’Espanya.
Aquest tipus de col·lapses, explica Álvaro de la Puente Gil, professor d’Enginyeria Elèctrica a l’Escola Superior d’Enginyers de Mines de la Universitat de Lleó, són escenaris extraordinàriament rars. "Això demostra que, tot i que el sistema està preparat per a moltes contingències, no és infal·lible", assenyala. En aquesta mateixa línia es posiciona l’enginyer elèctric Marcial González de Armas, que també afirma que "aquest tipus de conjunció d’incidents a la xarxa elèctrica, així com l’escenari de col·lapse total de tensions, és altament improbable en una xarxa tan forta, tan robusta i tan fiable com la xarxa elèctrica espanyola i europea". "La probabilitat d’aquest tipus d’esdeveniments és baixa però és possible que es produeixin", recalca Manuel Alcázar Ortega, subdirector del departament d’Enginyeria Elèctrica de la Universitat Politècnica de València.
Mentre es continua investigant els fets, una de les qüestions que més preocupa és si a curt mitjà termini hi podria haver altra apagada d’aquesta magnitud a Espanya. Sobre aquesta qüestió, els experts afirmen que el que va passar dilluns va ser un esdeveniment atípic i que, almenys per ara, no hi ha cap sospita que es pugui tornar a repetir a curt termini. "En els pròxims dies és poc probable que es torni a produir una apagada de la mateixa magnitud, especialment perquè ara el sistema estarà en màxima alerta. A curt termini, l’operador prendrà mesures preventives molt estrictes", afirma De la Puente, que incideix que "a mitjà termini, si no s’entenen bé les causes exactes i no es corregeixen les possibles fallades estructurals, el risc no desapareix per complet".
Notícies relacionadesSegons Alcázar, a curt termini el més probable és que s’hagi de limitar la producció de fotovoltaica a llindars més baixos per "incrementar la generació rodadora que aporti inèrcia al sistema" alhora que es treballa en mesures per evitar que aquesta dinàmica es continuï produint.
A mitjà termini, afirma aquest expert, la solució passaria per enfortir la interconnexió amb França i amb la resta del sistema europeu. "Una altra mesura que s’hauria de fer és millorar la capacitat per aïllar fallades i evitar que aquests afectin altres zones", recalca l’acadèmic, que recorda que, malgrat tot, l’aplicació dels protocols d’emergència en la interconnexió amb França és el que va evitar una apagada general a tot Europa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Montse Tomé, sota sospita
- Aquest estiu Les pluges treuen els escarabats i les rates de les clavegueres: «No sabem si n’hi ha més, però sí que surten per l’‘efecte desallotjament’ de l’aigua»
- Successos Dues germanes detingudes a Barcelona per estafar 524.000 euros a l’àvia que cuidaven i gastar-s’ho en operacions estètiques
- CONVALESCÈNCIA INCERTA Ter Stegen surt de l’operació a l’esquena sense pronòstic de baixa
- Canvis a l’octubre Així serà la nova 2 en català: una desconnexió amb Gemma Nierga, Oriol Nolis i Jordi Basté
- Programa Habitar B! El Govern resol els set primers concursos per aixecar nou promocions de lloguer assequible a Barcelona
- Una estatunidenca al·lucina amb la infància dels nens a Espanya
- FUTBOL Carles Pérez, exjugador del Barça, hospitalitzat després de ser mossegat per un gos als genitals
- Arxivada la denúncia Antifrau avala la compra de la Casa Orsola i descarta irregularitats
- UNA ALTRA PALANCA El Barça anuncia un acord amb el Congo per promoure "la cultura i la innovació esportiva" al país