Nova normativa
El Govern central limitarà els ultraprocessats en els menjadors escolars i augmentarà les hortalisses de temporada
Bustinduy explica que el decret que prepara per millorar els menús de les escoles fixarà un percentatge mínim d’un 45% de fruites i hortalisses de temporada i també de producció ecològica
El Govern obligarà a menjar fruites i verdures diàriament i prohibirà les begudes ensucrades a les escoles
El Govern prepara un reial decret destinat a millorar la qualitat dels menús escolars en què s’obligarà les escoles i empreses proveïdores a oferir fruites i verdures diàriament. A més, segons ha avançat el ministre de Drets Socials, Pablo Bustinduy, aquest dimecres el text normatiu limitarà els aliments ultraprocessats i hipercalòrics, prohibirà les begudes ensucrades i fixarà que almenys el 45% de les racions de fruites i hortalisses siguin de temporada i que almenys el 5% de la despesa mensual del menjador escolar (almenys dos àpats al mes) es destini a productes ecològics.
«El reial decret no només garantirà que hi hagi una alimentació més saludable en els centres escolars, també que els nostres agricultors, ramaders i pescadors tinguin salaris més justos i un futur més estable, i que es redueixi la contaminació i el malbaratament», ha indicat el ministre després de visitar un hort ecològic i una escola que formen part d’aquest programa impulsat per l’Estratègia Agroalimentària València.
L’últim informe del Pla Nacional de Control Oficial de la Cadena Alimentària revela que el 40% dels centres escolars incompleix el percentatge mínim recomanat de fruites i hortalisses de temporada i proximitat i que el 44% no compleix amb els requisits mínims de productes ecològics. I l’incompliment ha crescut des del 2022.
Més llegums i cereals
Davant d’això, el reial decret de menjadors sostenibles que prepara el Ministeri de Drets Socials impulsarà els circuits curts de producció i els aliments de proximitat, per fomentar les economies locals, i incrementarà la quantitat de llegums i cereals integrals, així com la qualitat de la carn i peixos oferts als escolars, seguint els estàndards que marca l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
L’enquesta Aladino, que es realitza a 40 països, revela any rere any que els nens espanyols tenen un problema d’excés de pes. En concret, el 20% té sobrepès i un 16% obesitat. I el 36,1% tots dos problemes. Però la prevalença ha baixat, segons l’última edició de l’estudi, a les llars amb més renda mentre que a les llars més vulnerables la tendència es manté, fins a arribar gairebé a la meitat dels menors.
Per això, un dels objectius de la nova normativa és combatre la desigualtat, «per permetre que tot l’alumnat accedeixi a productes de qualitat i a cinc àpats saludables a la setmana sense haver de dependre de la renda de la seva família», segons ha destacat Bustinduy.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Amb 150 anys Historiadors i entitats alerten d’una pèrdua «irreparable» per la demolició d’estacions de tren centenàries
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
