El Govern ja mobilitza fons per a les potabilitzadores del Besòs
La planta de Montcada estarà a punt el 2028 i la del Bon Pastor el 2029. La mesura augmentarà la disponibilitat d’aigua a l’àrea metropolitana.

El pla per al Besòs és complex perquè als voltants d’aquest riu metropolità s’ajunten diversos interessos. Un dels principals objectius anunciats pel Govern és disposar de més oferta d’aigua a través del recurs disponible al Besòs. El projecte el lidera el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, amb Sílvia Paneque, la consellera, i Concha Zorrilla, la directora de Transició Hídrica, al capdavant. Però també hi estarà implicada l’empresa pública ATL (Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat), que ja treballa en la recerca de pressupost per a les dues futures potabilitzadores públiques que se situaran a Montcada i Reixac i el Bon Pastor, segons ha sabut aquest diari. La primera ha d’estar a punt el 2028, i la segona, el 2029.
Aquestes dues estacions s’afegiran a l’existent, a la Trinitat, operada per Aigües de Barcelona. En aquesta infraestructura ja estan en marxa les obres per millorar-ne el rendiment i la capacitat de tractament. És cert que a aquest procés de potabilització s’haurà de sumar la millora de les depuradores del curs mitjà del riu (Montornès del Vallès, Montcada i Reixac i la Llagosta), que en un futur han d’incorporar processos de regeneració d’aigua. Aquestes obres, fins a ara paralitzades, han d’estar llestes abans del 2027. I aquesta és la intenció, asseguren des de l’ACA (Agència Catalana de l’Aigua): activar el pressupost per encarrilar aquest projecte pendent.
I després hi ha sobre la taula la possibilitat de regenerar l’aigua a l’últim tram del riu i bombar-la Besòs amunt per després potabilitzar-la, com es fa avui al Llobregat. Però aquest segon capítol haurà d’esperar fins al 2030.
Fonts coneixedores dels plans asseguren a EL PERIÓDICO que no és necessari desenvolupar la regeneració d’aigua al llarg del riu per posar en marxa les futures potabilitzadores públiques. ATL està analitzant l’aigua a través de pous i tot indica que es podrà tractar extraient-la de l’aqüífer. ¿I com es finançaran aquestes construccions? L’opció més probable i en la qual ja treballen directius de la companyia pública és utilitzar fons europeus.
Precisar la ubicació
Una altra qüestió que s’està estudiant és precisar la ubicació de les plantes. A l’últim tram del Besòs s’acumulen diverses infraestructures i construir dues potabilitzadores densificaria encara més els marges del riu. No obstant, la conselleria està negociant per tancar l’ús exacte dels terrenys. L’altra cara de la gestió del Besòs passa per reforçar la recuperació ambiental que ja han promogut ajuntaments com el de Santa Coloma de Gramenet.
Notícies relacionadesEl Besòs no és l’únic punt clau per disposar de més aigua. El calendari que gestiona el Govern inclou inversions en infraestructures del Ter i el Llobregat i també en altres conques com la del riu Muga. També hi ha el projecte per traslladar aigües residuals de les llars pròximes al Besòs cap a la regeneradora del Llobregat, on es podran tractar per després potabilitzar-les.
A tot això se sumaran les futures dessalinitzadores: dues estan pendents de la licitació per part del Ministeri per a la Transició Ecològica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Genealogia ¿Qui era la mare del nou Papa, Lleó XIV? Així era Mildred Martínez
- Míchel, hospitalitzat d'urgència per un problema de salut
- Nou Pontífex Parla l'investigador de Tortosa que va dissoldre la secta Sodalicio del Perú: "El papa Lleó XIV va tenir un paper imprescindible"
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família de Barcelona convidarà el Papa Lleó XIV pel centenari de Gaudí al juny de 2026
- Febre per Bad Bunny: 10 concerts a Madrid i 2 a Barcelona
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’
- Negociació PSOE-Junts El Consell de la UE tornarà a debatre sobre l’oficialitat del català el 27 de maig