Apunt
Ecologiai justícia
Un cartel de la Zona de Bajas Emisiones (ZBE) de Barcelona, en una salida de la ronda Litoral. /
El futur de la mobilitat consisteix en la disminució de l’ús del cotxe privat i en l’electrificació del parc mòbil. La incògnita actual és saber si serem capaços d’executar aquesta transició amb la rapidesa que demana el moment, i si aquesta transformació tindrà com a guia la justícia social.
D’aquesta tensió neixen gran part dels conflictes sobre la transició ecològica, que va molt més enllà de la transició energètica. Les zones de baixes emissions (ZBE), urgentíssimes per raons de salut pública més enllà de la qüestió climàtica, en són una bona mostra. Exemplifiquen com pocs assumptes la difícil elecció entre les restriccions ambientals i les disrupcions de la quotidianitat de milers de ciutadans, així com els impactes sobre l’economia local. Les ZBE són alhora ZAS: zones d’alta salut; menys trànsit rodat i menys tubs d’escapament milloren dràsticament la salut de totes les persones.
Notícies relacionadesLes ZBE, en tant que política pública, són una eina que ha d’acompanyar un procés coherent de canvi sistèmic, profund i just. En cas contrari, es percebran com una llosa per al que ja ho té més difícil que la resta. Mentre la falta d’un transport públic eficient i fiable continuï obligant a l’ús del vehicle privat, i mentre el desigual accés als vehicles elèctrics faci patent que la bretxa de classe també determina el nostre comportament ambiental, existiran aquests conflictes. Prohibir l’accés a una ciutat sense oferir alternatives és una mesura condemnada al fracàs, però també ho és fer com si no passés res i continuar respirant aire tòxic.
La justícia, amb tot, sembla aliena a aquests condicionants i a la complexitat del debat, ja que les seves decisions han acabat provocant situacions absurdes. La circumstància actual s’hauria de prendre com un avís del que no es pot tornar a repetir. El ritme de la transició ecològica és el ritme amb què millorarà la nostra salut i el nostre benestar. I és que la transició no serà mai ecològica si alhora no és justa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Equipament De sala infantil a laboratori
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- INCIDÈNCIA PER LA SOBREPOBLACIÓ DE FAUNA SILVESTRE Catalunya és la segona comunitat amb més trams de carretera amb més perill per accidents amb senglars i cérvols
- Primer impacte econòmic El primer mes de pesta porcina ha costat més de 62 milions d’euros a les empreses exportadores catalanes
- Arancha González Laya: «S’ha de buscar una líder de l’ONU capaç de guiar la institució enmig de la tempesta»
- ¿La política es pot deixar? (XI) Xavier Trias: «Puigdemont és el líder natural de Junts, però és impossible manar estant fora»
