Catalunya concentra la meitat dels actes vandàlics contra trens i línies fèrries

Registra 8.526 incidències per aquesta raó en alta velocitat, Rodalies i via convencional en els últims cinc anys, davant les 17.038 en el conjunt d’Espanya.

VÍDEO: EL PERIÓDICO

3
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +

És impossible trobar un territori a tot Espanya que pugui rivalitzar amb Catalunya en termes de vandalisme ferroviari. Segons dades obtingudes per EL PERIÓDICO, les quatre províncies catalanes concentren durant els últims cinc anys la meitat dels actes contra les instal·lacions d’Adif i Renfe, ja siguin d’alta velocitat, via convencional o Rodalies. Es tracta d’una tendència estable, amb escasses diferències en tot aquest tram temporal, i inclou diferents tipus d’actuacions que provoquen retards i altres incidències en el funcionament del transport: dels delictes contra les persones a les apedregades de trens, passant per obstacles col·locats amb dol, sostracció de conductors elèctrics, sabotatges i atropellaments.

Entre gener del 2019 i març del 2024 hi va haver 17.038 incidències amb afectació a la seguretat de les diferents infraestructures ferroviàries. D’aquestes, 8.526 es van produir a Catalunya. Un 50,04%. El percentatge és lleugerament superior quan es deixa fora l’alta velocitat i només s’atén Rodalies i vies convencionals. En el període estudiat, van tenir lloc 11.151 incidències en els dos serveis. El 52,1% (5.805), a Catalunya. El 32,5% (3.621), només a Barcelona, un percentatge que suposa 2,8 vegades més que a Madrid (1.274), malgrat que Rodalies en aquesta comunitat transporta gairebé el doble de viatgers a l’any que Rodalies a tota la província barcelonina. Tarragona, amb 1.116 incidències amb afectació a la seguretat, es troba, de fet, molt a prop de Madrid. També Girona, amb 947.

Fins aquí, el panorama general, en el qual s’han tingut en compte, al costat dels relatius a Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, les dades a Rodalies i via convencional d’Alacant, Astúries, Cantàbria, Castelló, Guipúscoa, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla, València, Biscaia i Saragossa.

Contra les persones

L’anomalia catalana s’accentua encara més quan s’analitzen exclusivament els delictes contra les persones (agressions, per exemple), que són la principal causa d’incidències a Rodalies i via convencional. En aquests cinc anys i tres mesos, n’hi va haver a tot Espanya 7.585. D’aquests, el 58,2% es van produir a Catalunya. Barcelona, amb 2.622 casos (el 34,5% del total), lidera de nou aquesta categoria, a molta distància de la resta de províncies. La xifra de Madrid en aquest apartat (622) és 4,2 vegades inferior, i se situa fins i tot per sota de les de Tarragona (909) i Girona (833), que ocupen el segon i tercer lloc.

Dins d’aquesta radiografia, que juntament amb la falta d’inversions durant anys ajuda a explicar els problemes a Rodalies (la setmana passada hi va haver incidències en les màquines de venda, avaries i robatoris de coure), les apedregades de trens també juguen un paper rellevant. Hi va haver en el període analitzat 1.191 casos a tot Espanya a Rodalies i via convencional: Catalunya en va registrar 512 (el 42,9% del total), dels quals 418 van tenir lloc només a la província de Barcelona.

Notícies relacionades

Mentrestant, el Govern i la Generalitat continuen amb les converses per al traspàs de Rodalies, pactat el novembre passat pel PSOE amb ERC a canvi del suport dels set diputats republicans a la investidura de Pedro Sánchez. Malgrat que la negociació continua sense comptar amb un calendari concret, les reunions se succeeixen a un ritme mensual, alienes al clima electoral a Catalunya, que celebra comicis autonòmics diumenge vinent. El passat 24 d’abril, per exemple, el Ministeri de Transports i la Conselleria de Territori van acordar iniciar les proves pilot a la línia R1, que transcorre entre Molins de Rei i Maçanet, i en la gestió de les estacions. Però les dues administracions assumeixen que res serà d’un dia per l’altre, dins d’una complexa iniciativa amb escassos precedents.

Però el problema del vandalisme a Catalunya contra les instal·lacions ferroviàries no és nou. El patró es repeteix cada any, sense gairebé variacions. Les incidències a Rodalies i via convencional per aquesta raó a la comunitat autònoma van representar el 2019 el 50% del total a Espanya. El 2020, el 57%. El 2021, el 52%. El 2022, el 48%. El 2023, el 54%. Els tres primers mesos del 2024 tampoc mostren cap símptoma que alguna cosa hagi de canviar: el 50,2%.