Rodalies va acumular fins a l’abril 373 incidències, tres cada dia

Els problemes del primer quadrimestre del 2024 superen els registres mitjans dels dos anys anteriors, amb gairebé la meitat dels successos vinculats amb la infraestructura que gestiona Adif.

Rodalies va acumular fins a l’abril 373 incidències, tres cada dia

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Guanyi qui guanyi les eleccions del 12M a Catalunya, el que poden donar per segur és que el pròxim conseller de Territori es trobarà a dalt de tot de les tasques pendents un assumpte de difícil digestió. És cert que el titular d’Acció Climàtica tindrà la gestió de la sequera esperant a la porta del despatx, però allò del traspàs de Rodalies és una altra lliga. No només per les comissions mixtes Generalitat-Govern que ja estan en marxa per posar ordre en la subrogació de personal, l’explotació de la infraestructura o l’infantament d’un nou operador. També pels problemes diaris en el servei: en els quatre primers mesos del 2024, el sistema ferroviari català ha acumulat 373 incidències, tres al dia.

En cas de mantenir-se aquest ritme, se superaran de llarg les dades globals del 2022 i el 2023, quan Rodalies de Catalunya va arribar a la xifra de 831 i 808 incidències, respectivament. Traslladat a quadrimestres en surten unes 270, molt per sota de les 373 aconseguides entre el gener i el maig del present exercici.

Punts de vista

A la Generalitat li semblarà una xifra inacceptable que justifica que la gestió total del sistema deixi d’estar en mans del Ministeri de Transports, però a ulls de Renfe, si es té en compte que cada any es produeixen 300.000 circulacions de trens a Catalunya, les incidències i els seus efectes col·laterals suposen, segons l’operador, una puntualitat de gairebé el 93%. Al mig, els usuaris. No hi ha dubte que a les xarxes socials comparteixen la seva fúria. Però les enquestes a viatgers no destil·len un odi equivalent. Segons un sondeig del RACC del febrer passat, Renfe obté un 5,5 i es queda a només quatre dècimes de FGC.

Si s’analitza el detall, els problemes en la infraestructura (182) suposen gairebé el 50% del total (48,8%, per ser exactes). Parlem d’incidències imputables a Adif, el gestor públic ferroviari, cosí germà però una mica llunyà de Renfe, i tenen a veure, sobretot, amb els problemes amb la catenària i la pèrdua d’alimentació elèctrica que deixa el tren inservible a les vies. En el traspàs de Rodalies al Govern, se suposa que Adif farà un pas enrere perquè Ifercat, l’empresa pública catalana que ja s’encarrega de l’esquelet de l’L9 de metro, agafi el relleu.

Els segueixen les incidències qualificades com a indirectes, que tant poden ser accions vandàliques, que no són poques, com la presència d’arbres caiguts sobre les vies. Línies com l’R3, d’una sola via, pateixen sobre manera aquest tipus de problemes, ja que al no disposar de dos passadissos, la circulació queda absolutament detinguda fins que la situació estigui resolta. Al març, aquest diari els explicava que Rodalies va registrar, al llarg del 2023, un tren apedregat i sis assalts de grafiters cada dia.

El quadrimestre també ha deixat 47 incidències relacionades amb els trens, o millor dit, amb l’absència de trens. La dificultat de quadrar torns i que sempre hi hagi maquinistes disponibles genera problemes en el sistema. Renfe continua formant conductors, però passa que no sempre decideixen quedar-se a Catalunya, la comunitat que concentra el 60% dels atropellaments de tota la xarxa ferroviària estatal. Hi ha treballadors que han arribat a acumular fins a 13 atropellaments.

Prego per l’R15

La quarta causa que més es repeteix és el robatori de cable. També en això Catalunya és tràgicament capdavantera amb el 42% de totes les sostraccions de coure de tota la malla ferroviària de l’Estat. El 2023 es van produir 151 robatoris o intents de robatori de cable, especialment coure, a Catalunya, davant els 70 que es van comptabilitzar el 2022. La província més afectada va ser Barcelona, amb 105 successos per 36 en tot el 2022. Mentre que a la resta d’Espanya les sostraccions van caure un 7,4%, a Catalunya es van registrar més del doble de robatoris.

Pel que fa a la localització dels problemes viscuts, el 42,7% es van quedar dins de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Notícies relacionades

L’anàlisi per línies ajuda a definir millor quines zones són les que més pateixen. Així, en el global de tot Catalunya, l’R15 (de Barcelona a Riba-roja d’Ebre) té el dubtós honor de ser la línia més problemàtica (37 incidències en el primer quadrimestre), seguida de l’R16 (BCN-Tortosa/Ulldecona) amb 34 complicacions. Dins de l’AMB, la palma se l’emporten l’R3 i l’R4 amb més de 30 problemes entre el gener i el febrer.

La consellera Ester Capella deia divendres passat a Lloret que la notícia a Rodalies és que no passi res dolent. En els quatre primers mesos, això ha passat en 35 ocasions, els dies en què no s’ha notificat cap incidència. Crida l’atenció l’abril, amb només dos dies de tranquil·litat. El refranyer no enganya: per l’abril cada gota en val mil, i xivarri al ferrocarril.