Espanya ordena "d’urgència" el bloqueig de Worldcoin, la firma de l’iris

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha ordenat el bloqueig immediat de Worldcoin, el controvertit projecte conegut per oferir criptomonedes a canvi d’escanejar els ulls. Per primera vegada, l’organisme que vetlla per la privacitat a Espanya ha activat un procediment "d’urgència" que obliga Tools for Humanity Corporation, l’empresa que hi ha darrere d’aquesta iniciativa, a "cessar de manera immediata la recollida i tractament de dades", així com a "bloquejar totes aquelles dades ja recopilats al territori espanyol".
L’AEPD havia rebut quatre denúncies ciutadanes, una d’elles procedent de Catalunya, que estaven "en fase d’anàlisi". En aquestes reclamacions s’acusava Worldcoin de "no obtenir un consentiment vàlid" dels usuaris al no proporcionar-los prou informació sobre l’ús de les seves dades, però també de captar menors i de "no permetre l’exercici de drets" com la retirada del consentiment o la supressió de dades ja recopilades.
Notícies relacionadesAquestes "circumstàncies excepcionals" han portat el garant espanyol de la protecció de dades a fer ús de l’article 66.1 del reglament general de Protecció de Dades, que li dona poder per intervenir si ho considera urgent per protegir els drets i llibertats de les persones. La decisió de l’AEPD només té validesa jurídica a Espanya. Així que serà l’organisme de protecció de dades de Baviera (Alemanya) el que decideixi el futur d’aquest projecte a escala europea, perquè és allà on Tools for Humanity té l’entitat que gestiona les dades recopilades dels usuaris de la UE.
Worldcoin és una start-up fundada el 2019 per Sam Altman, director executiu d’OpenAI, l’empresa al darrere del conegut ChatGPT. La seva missió principal és crear "la xarxa financera i d’identitat del món més gran" a través d’un sistema que permeti identificar els usuaris a internet. Per a això, escanegen l’iris dels usuaris, una dada biomètrica personal i intrasferible..
- Crònica rosa L’amor sí que té edat
- Lapsus temporals Això significa no recordar paraules o confondre el nom de les persones
- El banc català confirma que hi ha "sobre la taula" una fusió alternativa
- Alts càrrecs del sector públic Junts i ERC pacten amb el PSOE col·locar afins en institucions i en empreses
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Avançar el rellotge ¿Quan és el canvi d’hora del 2025? Data de l’arribada de l’horari d’estiu
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Clàssic a Montjuïc El Madrid guanya el Barça per primera vegada en la seva història i li recorda que no és immortal (1-3)
- Girona Un intent d’ocupació a Font de la Pólvora (Girona) deriva en disturbis i un grup assalta i causa destrosses al centre cívic
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»