Enquesta de condicions de vida
La pobresa severa toca sostre i s’acarnissa amb els menors
Un informe fet públic ahir per l’Idescat revela que a Catalunya el percentatge de població amb més privacions i necessitats ha augmentat des del 6,5% el 2015 fins al 8,9% el 2023.

Catalunya no només és incapaç de reduir la taxa de pobresa severa, sinó que torna a tocar sostre. Es tracta d’una de les dades més preocupants de l’Enquesta de condicions de vida. 2023, que ahir va fer públic l’Institut d’Estadística de Catalunya. Segons el nou informe, el percentatge de població que, entre altres privacions, té problemes per menjar carn, pollastre o peix cada dos dies o pagar puntualment els rebuts domèstics ha augmentat des del 6,5% el 2015 fins al 8,9% el 2023 (amb un pic també del 9% el 2021 en plena pandèmia). De fet, els llums d’alarma s’han activat de nou perquè aquesta taxa escala fins a l’11% entre els nens de menys de 16 anys i els joves de fins a 29 anys. Una dècada enrere, l’indicador de la privació severa se situava en el 8,2% en el primer grup i –atenció– en el 7,5% en el segon.
El cert és que aquesta concentració de les dificultats en nens i joves també es torna a registrar en la taxa europea de risc de pobresa o exclusió social (aquest indicador, anomenat AROPE, té en compte la taxa del risc de pobresa, la baixa intensitat del treball i la privació material i social severa). Doncs bé, tenint en compte que el 24,4% de la població catalana es trobava sota el llindar d’aquest paràmetre el 2023 (sensiblement inferior al 24,7% del 2022), el percentatge es disparava fins al 33,1% entre els nens de menys de 16 anys, sis dècimes més que en l’exercici anterior.
Notícies relacionadesEn aquest sentit, l’únic col·lectiu que ha millorat les seves condicions de vida és la població de més de 65 anys, amb una taxa del 16,2%, 3,4 punts percentuals menys que l’any anterior. La radiografia general, no obstant, és aquesta: a trets generals, el 20% de les famílies diuen que tenen problemes per mantenir casa seva a temperatura adequada i el 40% de catalans no tenen capacitat per afrontar una despesa extra domèstica de 800 euros. Segons l’Idescat, gairebé la meitat dels catalans (46,5%) arriben justos a final de mes: en total, dos punts menys que el 2022.
Des de la Taula del Tercer Sector, es veu amb preocupació l’enquesta. "Si bé milloren els indicadors generals de pobresa i intensitat del treball, empitjoren els de privació material severa, que mesuren les condicions mínimes per viure amb dignitat". En el seu diagnòstic, també consideren "preocupant" "l’increment de la vulnerabilitat en les dones, les llars amb nens dependents" i, especialment, en la infància, ja que les privacions impacten amb detonador al llarg de les seves vides. "Per trencar el cercle hereditari de la pobresa, urgeix una aposta ferma per polítiques més efectives, i una millora de les prestacions socials".
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava
- Tragèdia a Lleida Jordi i Omar, les dues víctimes de l'incendi de Torrefeta: "Vam sortir a buscar-los, però era com estar a l'infern"
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Universitat Catorze universitàries acusen un catedràtic de la UB d’abús sexual
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Alejandro Valverde: "Pogacar és el candidat a la victòria, però no ho tindrà fàcil amb Vingegaard"
- Despullar un sant
- ¿Violència gratuïta o esport noble?
- Scariolo anuncia que deixa la selecció després de l’Eurobasket i posarà rumb al Reial Madrid