Educació proposa 18 experts per revertir el fiasco de PISA

El grup, presidit per Jesús Vinyes, començarà a treballar la setmana vinent, amb l’inici del segon trimestre escolar, per millorar el nivell d’aprenentatge de l’alumnat

Educació proposa 18 experts per revertir el fiasco de PISA

montse baraza

4
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El Departament d’Educació va acabar el 2023 amb el repte urgent de revertir els mals resultats acadèmics de l’informe PISA en Catalunya. I inicia el 2024 ja en això. Ahir, la conselleria que dirigeix Anna Simó va fer pública la llista de 18 experts que formaran, si el Govern dona el seu vistiplau final, la comissió encarregada de proposar i dissenyar mesures per millorar la qualitat de l’educació i el nivell d’aprenentatge de l’alumnat català. Aquesta comissió va ser acordada pel Govern i l’oposició en una cimera extraordinària convocada pel president Pere Aragonès.

La comissió estarà presidida pel president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Vinyes. Li acompanyaran un grup de tres docents (un d’educació primària, altre d’ESO i un tercer de Formació Professional), tres directors de centres públics que el Govern proposarà el pròxim 9 de gener, dos directors de centres concertats, tres membres d’entitats pedagògiques, quatre docents de formació inicial i amb trajectòria destacada, un representant de les famílies i un representant del món local. En total 18 persones.

Aquest equip començarà a deliberar a partir del pròxim 8 de gener, quan arrenca el segon trimestre escolar i, a principis del mes de febrer, es farà un retorn als grups parlamentaris amb el detall de les primeres conclusions perquè els partits puguin realitzar les seves consideracions. Una vegada acabat el treball, aquest s’elevarà de nou als grups parlamentaris i al Consell Escolar, on altres membres de la comunitat educativa acabaran d’enriquir el debat.

L’objectiu és plantejar una sèrie de propostes per aplicar a curt i mitjà termini en el sistema educatiu català. Les més urgents, ja en el curs que ve. La tasca que se’ls acosta és titànica, no només per la dificultat d’aconseguir canvis immediats en un context complex. Diferents fonts consultades per EL PERIÓDICO, que coincideixen que cal donar una oportunitat a la comissió, han expressat els seus dubtes sobre que anem a veure un canvi real en el sistema. Temen que actors com els sindicats –en ççbatallaççintereixçç laboral amb el Departament- o els partits polítics –en la recta final de la legislatura– adoptin postures que no ajudin a arribar a consensos.

Altres fonts es posen a faltar experts en polítiques educatives ja que, argumenten, el sistema necessita mesures estructurals. I també veus internacionals, com aconsellaven des de l’OCDE, institució responsable de PISA. Malgrat això, afirmen que les 18 persones de la comissió "mereixen que se’ls doni veu i se les deixi treballar".

Fundació Bofill

Des de la Fundació Bofill, un dels think tanks de l’àmbit educatiu a Catalunya, consideren que els noms proposats per Educació "reuneixen la diversitat de coneixements que són necessaris per resoldre els reptes urgents i complexos que té el sistema educatiu". Segons el parer d’aquesta entitat, lluitar contra la segregació escolar, aconseguir que tot l’alumnat tingui una bona comprensió lectora i acabar amb la desigualtat en l’accés a les extraescolars haurien de ser les prioritats.

Per la seva banda, la presidenta de Rosa Sensat, Mar Hurtado, va valorar que els membres de la comissió són "bons perfils" de "persones compromeses", però troba a faltar veus més joves i més diverses. "Ens hauria agradat que els joves fossin majoria. Esperem que els que ja no estan en una aula escoltin els que sí que ho estan. L’educació ha canviat molt i requereix una mirada renovada", va considerar.

Hurtado va posar també el focus en un altre dels grans interrogants: que el document sigui eficaç i pràctic. "Esperem que no es moguin en paràmetres teòrics. Necessitem un document que suposi prendre decisiónes de govern, amb accions concretes, amb una implicació d’Inspecció, amb una formació inicial al professorat replantejada, que revaloritzi el professorat i amb més pressupost i recursos," va exposar.

Notícies relacionades

Nom dels membres

Els noms que Educació ha donat a conèixer són els següents: Jesús Vinyes, president del Consell Escolar de Catalunya, serà el coordinador tècnic i està especialitzat en psicopedagogia; Mercè Mas Ferrer, docent d’educació primària, ha estat vinculada a diferents grups en l’àmbit de la didàctica de les ciències i la competència comunicativa de la UAB; Víctor Saura Estapà, docent d’ESO, ha treballat com a periodista per a diversos mitjans escrits i ha dirigit cinc anys el Diari de l’Educació; Francesc Roca Rosell, professor de Formació Professional, és cap de departament, cap d’estudis, subdirector i director en l’Institut Comte de Rius de Tarragona; Montserrat Jiménez Vila, directora de centre concertat, és directora pedagògica de l’escola Vedruna de Palafrugell; Joan Vila Farràs, director de centre concertat, és llicenciat en Ciències a la Universitat Autònoma de Barcelona; Raül Manzano Tovar, representant d’entitat pedagògica; Marta Pujadó Morató, representant d’entitat pedagògica; Albert Bayot i Fuertes, també representant d’entitat pedagògica; Coral Regí Rodríguez, docent de formació inicial; Digna Couso Lagarón, docent de formació inicial; Carme Ortoll Grífols, docent de formació inicial; Elvira Borrell Closa, docent de formació inicial; Mireia de Mingo Esteban, representant de les famílies; Silvia Lombarte Bel, representant del món local; i finalment el Govern nomenarà tres representants elegits per la Junta central de direccions de centres públics en la seva pròxima reunió, que serà el 9 de gener.