Els enginyers proposen portar aigua de l’Ebre a Barcelona
La idea consisteix a connectar la xarxa local de Tarragona i el sistema Ter-Llobregat per una canonada de 65 quilòmetres. Des de Constantí fins a Olèrdola.
Enginyers i economistes de Catalunya reclamen traslladar aigua de l’Ebre a Barcelona per alleujar l’actual sequera i també els futurs episodis d’escassetat. L’Observatori de l’Aigua format pels col·legis d’enginyers de camins, enginyers industrials, enginyers agrònoms i economistes ha arribat a aquesta conclusió després d’analitzar les possibles solucions a la crisi hídrica. "Malgrat l’èxit de la dessalinització i la regeneració, avui tornem a tenir sobre la taula la possibilitat que arribin barcos carregats d’aigua", afirma Carles Conill, president de la comissió d’aigua del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya. "No s’ha fet tot el que s’havia de fer i necessitem donar resiliència i flexibilitat al sistema", afegeix.
De les moltes propostes que ofereixen els enginyers, la que crida més l’atenció, i possiblement la més polèmica, és connectar el CAT (Consorci d’Aigües de Tarragona) amb el sistema de proveïment ATL (Ter-Llobregat).
Sense canviar el cabal actual
Ara com ara, Tarragona rep aigua de l’Ebre a través del minitransvasament que connecta les conques de l’Ebre (titularitat de la CHE, la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre) amb les conques internes (titularitat de l’ACA, l’Agència Catalana de l’Aigua). En total, l’actual acord de transvasament permet enviar a la xarxa de proveïment de Tarragona fins a 4 metres cúbics per segon. Ara bé, la realitat és que no s’estan superant els 2 m3/s.
Davant aquesta situació, l’observatori planteja arribar als 4 m3/s per enviar aigua al sistema Ter-Llobregat, que proveeix l’àrea metropolitana de Barcelona. És a dir, no es transvasaria més aigua procedent de l’Ebre de la que ja està permès transvasar. La diferència és que, en lloc de proveir només l’àmbit de Tarragona, l’aigua s’utilitzaria també en territori metropolità.
Notícies relacionadesLa idea dels enginyers és construir una canonada de 65 quilòmetres de llarg que enllaci Constantí (Tarragonès) amb Olèrdola (Alt Penedès), que ja forma part del sistema Ter-Llobregat. Per fer-ho, insten l’Administració a recuperar, d’urgència, un projecte del 2008 liderat per Agbar. La canonada segueix el recorregut de l’autopista AP-7 i es podria construir en fases, ja que ja hi ha una canonada que cobreix els primers 32 quilòmetres del camí. Al llarg de la connexió, hi hauria tres estacions de bombatge, ja que dues terceres parts del recorregut funcionarien a través del bombatge (en els trams restants, l’aigua avançaria per la força de la gravetat).
La comissió dels quatre col·legis que ha estudiat aquesta infraestructura assegura que podria estar construït d’aquí 18 mesos i que costaria uns 300 milions d’euros. Per complir aquests terminis, s’hauria de licitar el projecte per la via d’emergència i modificar l’actual llei que dicta que l’aigua del Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT) no pot depassar els límits geogràfics d’aquest ens de proveïment. Albert Vilalta, membre del col·legi, es mostra convençut que el projecte facilitaria l’accés a l’aigua per part de Barcelona, però adverteix que s’hauria d’utilitzar només en situacions greus.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
-
Ofert per
- LA SITUACIÓ DE LA XARXA DE RODALIES Adif retarda el tall previst a l’R3 per no coincidir amb el de Tarragona
- La carrera a la Casa Blanca Jo voto Trump
- Tennis Nadal reapareix en una exhibició supermilionària a l’Aràbia Saudita
- CRÍTICA Una impostora en la tragèdia del Bataclan