Prensa Ibérica llança el seu primer ‘Estudi de tendències informatives’

Els continguts relacionats amb la seguretat, l’activitat cultural i el medi ambient van ser els de més consum en el primer semestre de l’any a Espanya

Prensa Ibérica llança el seu primer ‘Estudi de tendències informatives’

EL PERIÓDICO

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Prensa Ibérica, el grup editorial a què pertany aquest diari, acaba de publicar el seu primer Estudi de tendències informatives d’Espanya, corresponent al primer semestre del 2023. Es tracta d’un exhaustiu informe de més de 200 pàgines sobre els continguts més consumits pels lectors i més comentats a les xarxes socials. Les conclusions s’han obtingut després d’analitzar el comportament de més de 133,6 milions de navegadors únics, que han accedit a gairebé 422.000 continguts dels diaris de Prensa Ibérica i han vist més d’1.135,7 milions de pàgines.

Els continguts relacionats amb la seguretat i els successos, la cultura i el medi ambient apareixen com els més rellevants entre el gener i el juny del 2023, seguits de l’ocupació, la vivenda, les eleccions, els impostos, els temes de caràcter empresarial o comercial i els que tenen a veure amb el turisme, les pensions i la guerra d’Ucraïna. Aquestes 12 tendències informatives principals van sumar un total de 52,5 milions de navegadors únics, que van accedir a 242 milions de pàgines d’un total de 105.000 continguts diferents. D’aquestes tendències informatives predominants s’han avaluat més de 32 milions de mencions a les xarxes socials, amb un abast potencial d’entre 2,2 i 55 milions de persones, acumulant totes les visualitzacions.

Tot i que l’audiència i la distribució territorial dels 22 diaris d’informació general de Prensa Ibérica és altament representativa del conjunt de la població espanyola i permet identificar les informacions que són més rellevants per als lectors i associar els seus interessos informatius amb els seus perfils sociodemogràfics, l’estudi ha volgut afinar més encara en les tendències informatives predominants afegint a la base de dades de l’estudi els resultats de l’escolta especialitzada a les xarxes socials i en la resta de l’ecosistema digital, que ha permès complementar els grups de gènere, edat i distribució geogràfica dels lectors.

El valor de l’estudi rau que les seves conclusions han sigut extretes d’un immens cabal de dades que representen l’activitat real de les persones i no són una mera extrapolació estadística de les afirmacions d’una mostra de la població en un sondeig o una enquesta.

El tractament a la plataforma tecnològica de Prensa Ibérica dels registres d’audiència de les capçaleres del grup i de les converses en xarxes socials ha permès configurar l’índex d’interès informatiu (I3), un nou indicador propi per valorar tots els continguts que ha permès identificar i classificar les 12 tendències informatives principals de la primera meitat de l’any, a més de les temàtiques que van generar més gran interès de cada una. L’estudi dissecciona també les tendències per gènere, edat i territori dels lectors.

Interessos per gènere

Així, l’anàlisi dels continguts de més interès informatiu permet concloure que, en el primer semestre del 2023, els homes són clarament majoritaris en l’interès per la guerra d’Ucraïna i les eleccions, mentre que les dones ho són en els temes relacionats amb l’educació. S’aprecia que els joves desconnecten de la política o l’economia i tenen inquietuds socials, mediambientals, laborals o de preocupació pel futur, i que els temes relacionats amb la qualitat de vida susciten sempre un interès massiu i transversal. Els interessos dels lectors no són uniformes i segueixen pautes diferents als diferents territoris del país.

El major nombre de continguts publicats per les capçaleres de Prensa Ibérica en la primera meitat de l’any està relacionat amb les activitats culturals i festives (32.388), que suposen un 7,7% de tots els publicats en aquell període, mentre que l’audiència més alta l’acumulen els temes vinculats a la seguretat i els successos, amb més de 31,6 milions de navegadors únics i 77,2 milions de pàgines vistes.

Notícies relacionades

Per al president de Prensa Ibérica, Javier Moll, aquest estudi suposa "una fita més en la història del grup", que compleix ara 45 anys, i està "en la mateixa línia de compromís amb la realitat, amb la veritat, el coneixement i la transparència" que caracteritzen la seva essència editorial. Aquest treball tindrà una periodicitat semestral.

L’ordre de preferències dels lectors no és uniforme a tot Espanya. Els continguts sobre pensions i jubilació tenen més consum a Andalusia, Castella-la Manxa, Madrid, Ceuta i Melilla, i les informacions sobre empreses, comerç i banca ocupen el primer lloc a Astúries, Cantàbria i Castella i Lleó. El turisme és el tema més rellevant a les Canàries, País Valencià i Extremadura. A Catalunya, La Rioja i Navarra desperta més interès la guerra d’Ucraïna. La vivenda importa a Aragó i les Balears, l’ocupació a Galícia, i la seguretat al País Basc.