Treballs al port

Barcelona activa l’operació barcos: un vaixell d’aigua proveiria tot l’Hospitalet durant un dia

Barcelona activa l’operació barcos: un vaixell d’aigua proveiria tot l’Hospitalet durant un dia

ALBERT BERTRAN

4
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

El Govern, ajuntaments i companyies operadores treballen contra rellotge per assegurar les existències d’aigua. Mentrestant, la sequera persisteix i s’agreuja. La situació ha obligat a replantejar una possibilitat que fins fa uns mesos era més que remota: l’arribada de barcos a Barcelona per subministrar aigua potable. Segons l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), un barco podria descarregar en un dia tota l’aigua que es consumeix a l’Hospitalet de Llobregat. I s’està estudiant la possibilitat que, cada dia, atraquin i descarreguin dues embarcacions.

«En el dia d’avui, aquesta continua sent una de les últimes opcions, que només s’activarà en cas que sigui necessari», va assegurar el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort. De fet, no està previst que arribi cap vaixell carregat d’aigua potable abans del mes de març. La mesura no s’haurà de prendre en les pròximes setmanes. No obstant, l’Executiu català ha decidit accelerar els tràmits perquè tot estigui «preparat» en cas de necessitar barcos i ja han començat els treballs al port de Barcelona per adaptar una infraestructura que ja es va utilitzar el 2008 per rebre aigua.

Notícies relacionades

La Generalitat ja està en contacte amb empreses navilieres per tenir-ho tot llest, ja que queden alguns detalls per resoldre. ¿Quan serà operatiu el port? ¿D’on vindrà l’aigua? ¿Quanta quantitat d’aigua podrà arribar? ¿Quant costarà?

¿Quan?

«Si abans de l’estiu l’escenari no ha millorat, hem de tenir la capacitat de fer arribar els barcos», assegura Mascort. Per tant, no està previst veure barcos carregats d’aigua potable a Barcelona ni al desembre, ni al gener, ni al febrer. En realitat, la idea és esgotar al màxim per no estar obligats a apostar per una solució tan cara i temporal. El Govern ha anunciat aquest dimecres que les obres per ampliar la capacitat de la potabilitzadora del Besòs acabaran a l’estiu, uns mesos més tard de l’anunciat a la primavera. Els treballs s’han hagut de coordinar amb les obres per soterrar la via del tren a Montcada i Reixac, cosa que explica aquest retard. L’ampliació d’aquesta potabilitzadora gestionada per Aigües de Barcelona, que captarà aigua del Rec Comtal, serà una mesura permanent que oferiria més aigua a l’àrea metropolitana de Barcelona. Però encara queden uns mesos perquè sigui una realitat.

Dos barcos cobririen més o menys una quarta part del consum urbà de Barcelona

¿D’on?

El conseller ha insistit en la idea que no hi ha res tancat: «Només s’estan estudiant les possibilitats que hi ha sobre la taula». Tarragona, Marsella, Múrcia o Palma de Mallorca són alguns dels ports mediterranis que podrien subministrar aigua a Barcelona. De la mateixa manera que a Barcelona ja s’estan realitzant obres per canviar vàlvules, a Tarragona, ja s’està comprovant que la infraestructura permeti carregar els barcos. Mascort ha anunciat que la Generalitat ja ha contactat amb el Ministeri per a la Transició Ecològica, que s’ha mostrat receptiu, per demanar suport a l’hora d’activar aquesta mesura.

Visita del conseller, David Mascort, a la potabilitzadora del Besòs. /

MANU MITRU

¿Quanta aigua?

En els contactes amb navilieres, s’ha comprovat que els barcos que arribessin al port de Barcelona podrien carregar uns 20.000 o 40.000 metres cúbics d’aigua (n’hi ha de dues mides diferents). Es calcula que podrien descarregar dues naus al dia, asseguren des de l’ACA. ¿I quant són 40.000 metres cúbics? Doncs aproximadament el que consumeix tota la ciutat de l’Hospitalet de Llobregat (té uns 260.000 habitants) al llarg de 24 hores, incloent-hi llars, negocis, edificis públics, etc. Dos barcos dels grans cobririen més o menys una quarta part del consum urbà de Barcelona.

¿Quin cost tindrà?

Com ja va avançar EL PERIÓDICO, l’aigua traslladada amb barco podria quadruplicar el preu actual del metre cúbic d’aigua. Això, segons les previsions més optimistes. La realitat és que el cost d’aquesta aigua seria molt més alt que el de l’aigua regenerada o dessalinitzada, que ja són més cares que l’aigua procedent dels embassaments (la dessalinitzada és més cara). Les obres que Aigües de Barcelona està executant al port per adaptar-lo ascendeixen als 5 milions d’euros.

En resum, el conseller ha aprofitat la visita a les instal·lacions de la potabilitzadora del Besòs per insistir en la idea dels últims dies. ¿Barcelona es prepara per rebre aigua potable transportada amb barco? Sí. No obstant, no és una mesura que s’hagi de produir en poques setmanes, tot i que el president, Pere Aragonès, en el seu viatge institucional a Corea del Sud, hagi admès que la Generalitat està «a prop» d’haver de portar l’aigua amb barco per combatre l’escassetat actual. «Desgraciadament, hem d’estar preparats per a totes les situacions i, sí, estem a prop d’haver d’utilitzar barcos», ha dit. Aragonès ha dit també que en un mes o mes i mig, si no plou, s’haurà de deixar la fase de preemergència per passar a l’emergència.