En 10 anys
La factura ambiental de les aus electrocutades a Catalunya ascendeix a mig milió d’euros
Una bandada de cigonyes sobrevola un edifici de Gurb (Osona). Les cigonyes es van posant sobre diferents punts de l’edifici, però algunes d’elles es dirigeixen cap a una línia elèctrica i s’acosten a la torre. «Un dia d’aquests veurem una desgràcia en directe. Una d’elles s’electrocutarà», diu un veí. «En una setmana n’hi haurà més. Per tant, més risc», afegeix, amb referència al fet que aquestes aus es troben en plena migració.
De sobte, s’observa una flamarada a la torre. Una de les cigonyes ha patit una electrocució i s’ha incendiat. «Ja està, allà ho tens. Sabia que passaria», exclama el veí. I li pregunta a un altre: «¿Ho has vist? ¿Ho tens gravat?». Aquesta escena va ser registrada aquest estiu a Osona i només és un exemple més d’un fenomen en auge: les electrocucions d’aus quan entren en contacte amb les línies elèctriques.
Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la factura ambiental de les aus electrocutades en els últims 10 anys a Catalunya (només les que tenen comptabilitzades els agents rurals, ja que d’altres no es detecten) ascendeix a més de mig milió d’euros. Es calcula que les espècies protegides –i la majoria d’ocells víctimes de les electrocucions ho són– tenen un valor econòmic d’entre 100 a 300 euros, segons l’apartat de responsabilitat civil i reparació de danys que inclou la llei de protecció dels animals.
Au en combustió
El text legal considera que es podria imposar una sanció d’aquestes quantitats per cada exemplar protegit la mort del qual pugui implicar una responsabilitat civil. Els danys mediambientals causats es podrien reparar sufragant aquesta quantitat de diners. Si se sumen les gairebé 5.000 aus mortes en l’última dècada, la suma total seria de més de mig milió d’euros, que es podria arribar a reclamar a les empreses elèctriques responsables o a la Generalitat (en concret a la direcció general de Polítiques Ambientals).
En aquests moments hi ha una investigació judicial en curs, precisament a Osona, sobre la responsabilitat d’Endesa en electrocucions d’aus. La companyia s’ha mostrat sempre disposada a col·laborar amb la justícia i fonts consultades destaquen l’acord que es va firmar anys enrere amb la Generalitat per reparar els punts negres de la xarxa de línies elèctriques, si bé és cert que a Osona hi ha una gran quantitat de línies en mans de l’empresa Estabanell.
Aquest tipus electrocucions, amb incendi inclòs, no són habituals. De vegades, les aus toquen un sol cable elèctric o una sola base de la torre i s’electrocuten, però sense arribar a socarrimar-se. En algunes ocasions, aquestes aus queden ferides, però no moren. Algunes s’arriben a recuperar. En canvi, quan entren en contacte amb dues bases alhora, poden entrar en combustió. Quan l’ocell cau a terra, amb les plomes enceses, hi ha risc que provoqui un incendi.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Óscar Fernández Calle, candidat de Vox a Extremadura : "Guardiola va robar el canvi que volien la majoria d’extremenys"
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
