Iniciativa a Catalunya
Un joc de taula entrena els sanitaris d’urgències per detectar la violència masclista
L’Institut Català de la Salut (ICS) ha posat en marxa un joc de taula que entrena els sanitaris dels serveis d’urgències per poder detectar indicis de possibles casos de violència masclista que de vegades poden passar per alt. El joc, que ha sigut presentat aquest dilluns a l’Hospital de Bellvitge de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona), té per objectiu principal generar una reflexió entre els professionals que treballen a urgències sobre els senyals d’alerta de possibles situacions de violència cap a la dona i sobre com actuar en cas de sospita.
L’ICS ha presentat la proposta a l’Hospital de Bellvitge i l’estendrà a la resta d’hospitals de la seva xarxa
La proposta lúdica, anomenada ‘Una mirada atenta’, mostra sis casos reals i representatius de diferents formes de violència de gènere, en una «mirada transversal a diferents situacions que es poden donar als centres sanitaris», ha explicat la responsable d’Igualtat de l’ICS, Vanessa García Chousa.
Alguns exemples són una dona de 75 anys que arriba a urgències acompanyada del seu marit per una sobredosi d’antidepressius; una noia, de 17, que arriba amb la respiració accelerada, sudoració i nerviosisme, i acompanyada d’una amiga amb la qual estava estudiant a la biblioteca, o una altra dona, de 33 anys, que acudeix a l’hospital per una sagnia quatre mesos després d’haver donat a llum.
Dividit en tres rondes, el joc consisteix a llegir una breu descripció del motiu de visita dels sis casos i establir un debat per arribar a acordar quina dona consideren que podria ser víctima d’alguna violència masclista. «El joc està pensat per detectar els patrons que passen per alt», ha afegit la referent d’Igualtat de l’Hospital de Bellvitge, Esther Lozano.
A mesura que es va avançant, el joc ofereix noves informacions i detalls sobre la manera d’actuar de dones que podrien haver patit violència masclista: si obliden dades rellevants, si estan nervioses o si se les veu dubtar abans de respondre.
Notícies relacionadesTotes aquestes qüestions estan recollides en una dinàmica que s’ha començat a desenvolupar als equips d’urgències dels hospitals de l’ICS i que pròximament s’estendrà als serveis més susceptibles de detectar situacions de violència de gènere: ginecologia, obstetrícia, salut mental, psiquiatria i traumatologia.
Amb l’objectiu de donar tantes eines com sigui possible als seus professionals, l’ICS també ha desenvolupat unes ulleres 3D que els permeten viure en primera persona una escena de violència entre una parella. Així mateix, també s’estan fent unes formacions immersives, a partir de teatralitzacions, que interpel·len de manera directa els professionals perquè decideixin com actuar davant possibles situacions de violència masclista.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- Futbol Lamine Yamal anuncia la seva ruptura amb Nicki Nicole: «No ha sigut per cap infidelitat»
- ACTUALITAT BLAUGRANA Flick, sobre com afrontar el fenomen Lamine Yamal: «Parlo molt amb ell i sempre l’ajudaré i li mostraré el meu suport»
- Comunitat Valenciana Mazón suspèn la remodelació del Govern valencià en plena incertesa per la seva continuïtat com a president
- Efectes de la hiperpaternitat Els pares helicòpter arriben a la universitat: «Venen a demanar explicacions sobre les notes»
- Apunts polítics de la setmana ¿Què guanya i què perd Puigdemont amb la seva ruptura amb Sánchez?
