Tendències

Polèmica al Regne Unit per la consigna viral de portar roba ampla per evitar l’assetjament al metro

Polèmica al Regne Unit per la consigna viral de portar roba ampla per evitar l’assetjament al metro

TikTok

4
Es llegeix en minuts
Lucas Font
Lucas Font

Corresponsal.

ver +

Va ser a mitjans de maig quan la ‘influencer’ britànica Sophie Milner va treure el tema a TikTok. En un dels seus vídeos, Milner apareix amb un vestit blanc i curt i, tot seguit, amb una llarga gavardina que la cobreix fins als talons. En una altra ocasió, es presenta amb un ajustat vestit negre paraula d’honor i, just després, amb una ampla camisa blanca que li tapa la part superior del cos. I en la part superior de la pantalla, aquest text: «La meva vestimenta vs la vestimenta que porto al metro per no ser assetjada ni observada per gent estranya». 

L’ús de peces amples per cobrir el cos en els trajectes en el transport públic s’ha revelat com una opció entre les dones per evitar situacions incòmodes en ciutats com Londres. Només a TikTok, l’etiqueta #subwayshirt (camisa per al metro) acumula més de 10 milions de visites.

@screenshothq Will this New York trend move across to the UK this summer? Women have been sharing their ‘Subway Shirt’ outfits on social media and teaching others about the purpose of them. #subwayshirt #outfitdampener #nyc #london ♬ Winter / Chill / R & B_No517 - table_1

@itssophiemilner I didnt realise everyone else did this too its a huge problem in london. Theres so many outfits ive just never worn out, or had to change so much, just because i knew people would make me feel uncomfortable for wearing it - be it catcalling or stares. #catcalling #subwayshirt #tubeshirt #subwayoutfit #tubeoutfit #ootd ♬ A work of art by s_johnson_voiceovers - Stefan Johnson

«No sabia que tanta gent també ho feia, és un gran problema», explica Milner en la descripció del vídeo. «Tinc moltes peces de roba que mai m’he posat o que m’he hagut de canviar només perquè sabia que algunes persones em farien sentir incòmoda amb xiulets o mirades», afegeix. En els comentaris, moltes dones li donen la raó, tot i que d’altres posen en dubte que hagin de ser elles les que es tapin, quan l’arrel del problema està en els homes que les assetgen.

Polèmica oberta

«Entenc i dono suport a qualsevol dona que vulgui fer aquestes coses, però també eludeix l’assumpte principal, que és que elles no en són les culpables, sinó els homes que tenen aquestes actituds desagradables», explica a EL PERIÓDICO John Hayward-Cripps, director de Neighbourhood Watch, una organització que lluitacontra l’assetjament i els delictes d’odi al Regne Unit des del 1982. Cripps afirma que la vestimenta de les dones no és un factor decisiu a l’hora de patir més assetjament als espais públics, però defensa que es prenguin mesures d’aquest tipus si suposen més tranquil·litat per a les dones que ho fan.

Els casos d’assetjament en el transport públic de Londres continuen sent preocupants. Entre gener i octubre del 2022 es van registrar un total de 1.527 denúncies, segons dades del Transport de Londres. Unes xifres semblants a les dels últims anys anteriors a la pandèmia (2.020 casos el 2018 i 1.825 el 2019) i que confirmen que la tendència no ha disminuït malgrat els esforços de les autoritats, que van posar en marxa una nova campanya a principis d’any per mirar d’evitar aquestes situacions. L’objectiu és incentivar les persones que detectin casos d’assetjament a intervenir, sempre que se sentin segures per fer-ho.

Participació ciutadana

Cripps admet que moltes persones encara es resisteixen a intervenir en l’assumpte per por de possibles represàlies, però insisteix que aquest és un dels mètodes indispensables per prevenir l’assetjament en llocs com el metro. «Si una persona s’adona que un home està mirant una dona d’una manera que la fa sentir incòmoda, pot mirar de posar-s’hi al mig per trencar el contacte visual. No fa falta que digui res», explica l’activista. 

Notícies relacionades

La intervenció de terceres persones, no obstant, es fa especialment difícil al metro, ja que els agressors s’aprofiten de les aglomeracions per passar desapercebuts. «El metro dona més anonimat i permet escapar amb facilitat als assetjadors. En altres espais públics seria més obvi i hi hauria més risc de ser detingut». Transport de Londres recorda que prop de 3.000 agents de policia i de protecció civil s’encarreguen de reforçar la seguretat en el transport públic diàriament per mirar d’evitar que es produeixin situacions d’aquest tipus.

Moltes de les ‘influencers’ que han posat llum sobre aquest assumpte reconeixen que utilitzar roba ampla durant els desplaçaments en el transport públic no és la solució definitiva, però assenyalen que està ajudant a visibilitzar un problema que pateixen les dones diàriament. Un treball que Cripps reconeix i que confia que ajudi a conscienciar la societat. «Els moviments dels últims cinc anys han ajudat les dones a sentir-se més avalades i crec que hi ha hagut alguns canvis en l’actitud dels homes». Uns canvis que continuen estant lluny de l’objectiu final. «Això no significa que el problema hagi desaparegut, de cap manera. La misogínia i el sexisme continuen sent molt significatius».