Mobilitat
Els nous trens de Rodalies començaran a circular el 2025
La meitat dels nous trens de Rodalies es construeixen a 20 minuts de Barcelona. A Santa Perpètua de Mogoda, a la planta d’Alstom, d’on també han sortit els nous convois del metro de Barcelona i els AVE de Renfe. Ja es va anunciar el 2022 que en total serien 101 els trens que en part substituiran i en part ampliaran la flota de 270 que són operatius en el servei de rodalies de Catalunya. Si res ho evita, començaran a circular a principis del 2025, amb un parell de novetats importants: un 20% més de capacitat i una pujada i baixada del vagó més àgil que permetrà dotar a la xarxa de més freqüència de passada.
La ministra de Transport. Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha visitat la fàbrica Alstom per seguir de prop l’avenç de la construcció dels nous trens. Quan falta poc més d’un mes per a les eleccions generals, no ha desaprofitat l’ocasió: «Durant els governs del PP no es va adquirir ni un sol tren per a la xarxa de Cercanías i Rodalies». El projecte en marxa, que suma 200 trens en total, la meitat per a Catalunya i l’altra meitat per a la resta de l’Estat, suposa una inversió d’uns 1.800 milions d’euros.
Pla de jubilacions
Els 101 trens previstos permetran jubilar 56 convois, sobretot els de doble pis de la línia R2 (sèries 450 i 451) i de mitjana distància del sud (regionals del sud de la sèrie 448 i 470). Els altres 45 permetran incrementar la flota total, que passarà de 370 a uns 415. Començaran a desplegar-se en el primer trimestre del 2025 després d’uns mesos de proves, però no se sap quan estaran tots disponibles perquè Renfe els operi.
Notícies relacionadesLa desaparició de l’esglaó per accedir-hi (serà en plataforma a nivell, com passa al metro) permetrà agilitzar les entrades i sortides dels trens, amb la qual cosa Renfe espera poder escurçar els temps de viatge i incrementar les freqüències de pas. Sempre que la infraestructura d’Adif i la disponibilitat de maquinistes ho permetin, per descomptat. Els vagons, a més, disposaran de wifi i zona per a bicicletes i cotxets de nens. Els trens tindran capacitat per a unes 900 persones, mentre que els que ara circulen poden transportar entre 600 i 700 viatgers.
Raül Blanco, president de Renfe, ha tret pit al recordar que aquesta empresa pública estatal «ha sigut, és i serà l’operador líder ferroviari a Catalunya». Paraules de cap manera gratuïtes si tenim en compte la intenció del Govern d’anar reforçant cada vegada més el paper de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, companyia que gestionarà, per exemple, la nova llançadora des de Barcelona fins a l’aeroport. Una decisió que, segons els experts, podria tensar encara més la situació de saturació dels túnels ferroviaris que travessen Barcelona.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032