Mobilitat

Els nous trens de Rodalies començaran a circular el 2025

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La meitat dels nous trens de Rodalies es construeixen a 20 minuts de Barcelona. A Santa Perpètua de Mogoda, a la planta d’Alstom, d’on també han sortit els nous convois del metro de Barcelona i els AVE de Renfe. Ja es va anunciar el 2022 que en total serien 101 els trens que en part substituiran i en part ampliaran la flota de 270 que són operatius en el servei de rodalies de Catalunya. Si res ho evita, començaran a circular a principis del 2025, amb un parell de novetats importants: un 20% més de capacitat i una pujada i baixada del vagó més àgil que permetrà dotar a la xarxa de més freqüència de passada.

La ministra de Transport. Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha visitat la fàbrica Alstom per seguir de prop l’avenç de la construcció dels nous trens. Quan falta poc més d’un mes per a les eleccions generals, no ha desaprofitat l’ocasió: «Durant els governs del PP no es va adquirir ni un sol tren per a la xarxa de Cercanías i Rodalies». El projecte en marxa, que suma 200 trens en total, la meitat per a Catalunya i l’altra meitat per a la resta de l’Estat, suposa una inversió d’uns 1.800 milions d’euros.

Pla de jubilacions

Els 101 trens previstos permetran jubilar 56 convois, sobretot els de doble pis de la línia R2 (sèries 450 i 451) i de mitjana distància del sud (regionals del sud de la sèrie 448 i 470). Els altres 45 permetran incrementar la flota total, que passarà de 370 a uns 415. Començaran a desplegar-se en el primer trimestre del 2025 després d’uns mesos de proves, però no se sap quan estaran tots disponibles perquè Renfe els operi.

Notícies relacionades

La desaparició de l’esglaó per accedir-hi (serà en plataforma a nivell, com passa al metro) permetrà agilitzar les entrades i sortides dels trens, amb la qual cosa Renfe espera poder escurçar els temps de viatge i incrementar les freqüències de pas. Sempre que la infraestructura d’Adif i la disponibilitat de maquinistes ho permetin, per descomptat. Els vagons, a més, disposaran de wifi i zona per a bicicletes i cotxets de nens. Els trens tindran capacitat per a unes 900 persones, mentre que els que ara circulen poden transportar entre 600 i 700 viatgers.

Raül Blanco, president de Renfe, ha tret pit al recordar que aquesta empresa pública estatal «ha sigut, és i serà l’operador líder ferroviari a Catalunya». Paraules de cap manera gratuïtes si tenim en compte la intenció del Govern d’anar reforçant cada vegada més el paper de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, companyia que gestionarà, per exemple, la nova llançadora des de Barcelona fins a l’aeroport. Una decisió que, segons els experts, podria tensar encara més la situació de saturació dels túnels ferroviaris que travessen Barcelona.